ew
23 stycznia w hotelu Sound Garden w Warszawie odbyło się V Forum Bezpieczeństwa Morskiego Państwa, zorganizowane przez Zarząd Targów Warszawskich i Akademię Marynarki Wojennej. Tematyką tegorocznej edycji FBM były głównie nowe okręty dla Marynarki Wojennej w ramach nowego Planu Modernizacji Technicznej i ochrona cywilnej infrastruktury morskiej traktowanej jako fundament bezpieczeństwa państwa. Portal GospodarkaMorska.pl tradycyjnie objął wydarzenie patronatem medialnym.
Forum Bezpieczeństwa Morskiego Państwa 2020 to piąte z cyklu corocznych spotkań ekspertów i decydentów z Polski i zagranicy, poświęconych roli Marynarki Wojennej w systemie bezpieczeństwa narodowego i międzynarodowego oraz nowym technologiom dla morskiego rodzaju sił zbrojnych. Organizatorami wydarzenia są Akademia Marynarki Wojennej oraz Zarząd Targów Warszawskich S.A., w ścisłej współpracy z fundacją Europejski Instytut Rozwoju Gospodarczego jako partnerem organizacyjnym.
O randze wydarzenia może świadczyć objęcie jej patronatem honorowym przez Ministerstwo Obrony Narodowej, Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Ministerstwo Spraw Zagranicznych, Biuro Bezpieczeństwa Narodowego i przewodniczącego Sejmowej Komisji Obrony Narodowej posła Michała Jacha.
Głównym polskim partnerem przemysłowym Forum była Polska Grupa Zbrojeniowa, a wśród pozostałych partnerów znalazły się współpracujące z Marynarką Wojenną RP przedsiębiorstwa takie jak Saab, Leonardo i Naval Group.
Tegoroczne Forum zostało podzielone na trzy sesje tematyczne. W pierwszej z nich - „Strategia Polski na morzu a bieżące uwarunkowania polityczne, gospodarcze i obronne” wziął udział m.in. Szef Zarządu Morskiego, Zastępca Inspektora Marynarki Wojennej kadm. Krzysztof Zdonek. Jak podsumował w rozmowie z naszymi dziennikarzami: "Z punktu widzenia użytkownika, ostatni rok był bardzo udany. Zakończyliśmy projekt Ślązak, okręt został oddany Marynarce Wojennej, została na nim podniesiona bandera. Kontynuujemy program nowoczesnych niszczycieli min Kormoran, zwodowany został drugi z serii - Albatros a pod trzeci została położona stępka, kontynuowany jest również program holownik, już 4 jednostki zostały zwodowane. Zakończone zostało też doposażanie morskiej jednostki rakietowej, osiągnęła ona zdolność operacyjną. Oczywiście, musimy pamiętać, że dwa kluczowe projekty dalej są w fazach przed podpisaniem konkretnych umów, mam na myśli projekty Miecznik i Orka, ale wiele się dzieje w tej kwestii, konkretyzowane są ostatnie detale, wierzymy, że w roku 2020 zostaną podjęte wiążące decyzje w tej sprawie. Musimy odpowiedzieć na zagrożenia, osiągać zdolności, które będą odpowiedzią na te zagrożenia. MW musi się harmonijnie i planowo rozwijać aby stawiać im czoła. Podczas debaty zostały skonkretyzowane priorytety. Są nimi: projekt Miecznik, w ramach którego Marynarka Wojenna RP zamierza pozyskać okręty typu fregata wyposażone m.in. w zdolność zapewnienia strefowej obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej oraz okręty podwodne."
Podczas konferencji, wiele uwagi poświecono wątkowi cyberbezpieczeństwa. Jak powiedział nam Dziekan Wydziału Dowodzenia i Operacji Morskich AMW, kmd dr hab. Bartłomiej Pączek: "Reprezentując uczelnię wojskową, musimy stwierdzić, ze obszar cyberbezpieczeńtwa odgrywa niebagatelną rolę w rozwoju nie tylko przyszłych kadr morskich, ale w ogóle sił zbrojnych. Obszar cyberprzestrzeni jest domeną, do której musimy się przygotowywać. Nie tylko reagować na wydarzenia, które identyfikujemy jako zagrożenia, ale również próbować identyfikować i przewidywać takie, które będą miały miejsce w przyszłości."
W drugiej sesji „Polska Marynarka Wojenna w nowym Planie Modernizacji Technicznej do 2035 roku. Rola Marynarki Wojennej w czasie pokoju i w warunkach konfliktu” również mogliśmy usłyszeć deklaracje, że w ramach projektu „Miecznik” Marynarka Wojenna RP zamierza pozyskać okręty klasy fregata. Jak mówił kmdr. Jacek Hamera z Inspektoratu Marynarki Wojennej, MW liczy również na modernizację okrętów rakietowych typu „Orkan”.
Trzecia sesja odnosiła się do bezpieczeństwa portów, infrastruktury morskiej i szlaków żeglugowych. Jak podsumowała Dorota Arciszewska-Mielewczyk, prezes Polskich Linii Oceanicznych: "Mam nadzieję, że Forum Bezpieczeństwa Morskiego wskaże kierunki działania. Na morzu wszyscy musimy współdziałać, w naszym wspólnym interesie jest, żeby wraz z rozwojem technologicznym było zachowane bezpieczeństwo, posiadanie floty na wysokim poziomie i kadry, którą możemy pochwalić się na całym świecie"
HNLMS Vlaardingen kończy służbę w siłach morskich Holandii. Zostanie przekazany Ukrainie
Rosyjska korweta przybyła do Sewastopola. Będzie kolejnym celem dla ukraińskich rakiet i dronów?
Atak Huti na chiński statek. Czy Pekin zaprowadzi porządek na Morzu Czerwonym?
W Brazylii zwodowano okręt podwodny. Podobne były oferowane Polsce w ramach programu "Orka"
Katastrofa mostu w Baltimore: kolejne szczegóły. Co z załogą statku?
Po niemal 60 latach Niemcy wycofują ze służby swój ostatni okręt desantowy