• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

W poniedziałek przekazanie holownika Bolko polskiej Marynarce Wojennej

ew

11.01.2020 20:50 Źródło: własne
Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo W poniedziałek przekazanie holownika Bolko polskiej Marynarce Wojennej

Partnerzy portalu

W poniedziałek przekazanie holownika Bolko polskiej Marynarce Wojennej - GospodarkaMorska.pl

Coraz bliżej oficjalnego przekazania jednostki H-11 o numerze budowy B860/1 czyli holownika Bolko polskiej Marynarce Wojennej. W ostatni piątek pierwszy z serii sześciu holowników budowanych dla Marynarki Wojennej RP opuścił stocznię Remontowa Shipbuilding i obrał kurs na Świnoujście.

Holownik Bolko zostanie przekazany polskiej MW już w najbliższy poniedziałek, 13 stycznia. Powstał na mocy umowy podpisanej w czerwcu 2017 roku o wartości 283,4 mln zł brutto, która została zawarta w ramach projektu „zabezpieczenie techniczne i prowadzenie działań ratowniczych na morzu pod kryptonimem Holownik".

Wielozadaniowe jednopokładowe jednostki z dwoma pędnikami azymutalnymi zaprojektowało biuro projektowe NED Project. Holowniki mają 29,20 m długości, 10,40 m szerokości, 4,95 m wysokości na śródokręciu oraz do 490 t wyporności. Ich uciąg na palu to 35 T. System napędowy stanowią silniki główne 2 x 1200 kW oraz pędniki azymutalne 2 x 1200 kW. Towarzystwo klasyfikacyjne Polski Rejestr Statków nadało holownikom klasę lodową, co umożliwi ich eksploatację w ciężkich warunkach lodowych w asyście lodołamaczy. Na pokładzie otwartym jednostek będzie także możliwość transportowania ładunków drobnicowych o łącznej masie do 4 t.

Holowniki budowane dla Marynarki Wojennej zastąpią te stacjonujące w bazach morskich w Gdyni i w Świnoujściu.

Postępowanie przetargowe na budowę holowników dla Marynarki Wojennej rozpoczęło się w 2014 r. Dotyczyło jednostek służących do „zabezpieczenia technicznego i prowadzenia działań ratowniczych na morzu”. Inspektorat Uzbrojenia zwracał uwagę przede wszystkim na cenę, długość gwarancji, serwis i pomoc techniczną. Do przetargu przystąpiły: Remontowa Shipbuilding, Stocznia Remontowa Nauta wraz z Morską Stocznią Remontową Gryfia ze Szczecina oraz Damen Shipyards Gdynia ze Stocznią Marynarki Wojennej w Gdyni.

Oferta stoczni Remontowa Shipbuilding jako jedyna nie została odrzucona i otrzymała 100 punktów. Od tej decyzji odwołała się jednak Stocznia Remontowa Nauta. Jej zarzuty dotyczyły głównie kwestii ceny oferty i sposobu jej obliczenia. To odwołanie Krajowa Izba Odwoławcza oddaliła, a w ponownym rozpatrzeniu ofert Inspektorat Uzbrojenia znów wybrał stocznię Remontowa Shipbuilding.

Po tej decyzji konsorcjum stoczni Nauta oraz Gryfia ponownie złożyło odwołanie. Tym razem powodem była nieuzupełniona dokumentacja. I tę skargę KIO odrzuciła, uzasadniając decyzję faktem, iż zwycięski oferent uzupełnił własną dokumentację ofertową (chodziło głównie o pełnomocnictwo dla prezesa zarządu Remontowa Shipbuilding), co stanowiło podstawę do ponownego rozpatrzenia ofert. I w tym przypadku wybrano stocznię Remontowa Shipbuilding.

Następnie w połowie marca 2017 roku znów unieważniono przetarg. Jak tłumaczył Inspektorat Uzbrojenia, postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego unieważnia się, jeżeli obarczone jest nieusuwalną wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego. IU nie sprecyzował, co to oznacza w przypadku tego przetargu. Batalię o holowniki zakończył ostatecznie wyrok Krajowej Izby Odwoławczej, która uznała, że wybranie oferty Remontowa Shipbuilding na ich budowę było właściwe.

Holowniki to drugi projekt realizowany przez Remontowa Shipbuilding wspólnie z Inspektoratem Uzbrojenia i Marynarką Wojenną.

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.