gm24 | 8.FOW
We wtorek, 25 lutego, odbyła się ceremonia pierwszego podniesienia bandery na holowniku H-11 Bolko. Uroczystości miały miejsce w Porcie Wojennym w Świnoujściu.
Zgodnie z rozkazem nr 55 Dowódcy Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych w sprawie pierwszego podniesienia bandery jednostek pomocniczych Marynarki Wojennej na holowniku o numerze burtowym H-11 „Bolko” w dniu 25 lutego 2020 r. została uroczyście podniesiona bandera. Tym samym jednostka ta została wcielona do sił Marynarki Wojennej. Od dzisiaj holownik „Bolko” pełni służbę w 8. Flotylli Obrony Wybrzeża w składzie 12. Dywizjonu Trałowców. Pierwszym dowódcą jednostki został mł. chor. mar. Rafał Prokopiuk.
Holownik H-11 Bolko jest pierwszym z serii sześciu nowych holowników budowanych dla Marynarki Wojennej RP. Projekt koncepcyjny i techniczny holowników typu B 860 powstał w biurze projektowo-konsultingowycm NED Project Sp. z o.o. z Gdańska (głównym projektantem jest Andrzej Lerch), w uzgodnieniu i współpracy z biurem projektowym grupy kapitałowej Remontowa Holding - Remontowa Marine Design & Consulting Sp. z o.o. (RMDC). Cała dokumentacja wykonawcza i nadzór konstrukcyjny należą już do RMDC.
Kontrakt na budowę nowych holowników podpisano w czerwcu 2017 roku ,a uroczystość wodowania i chrztu holownika H-11 Bolko miała miejsce 8 października 2018 roku. Matką chrzestną jednostki została Pani Honorata Hyżyk, dyrektor szkoły podstawowej nr 2 im. Obrońców Polskiego Morza z Leszna. Holownik opuścił stocznię 10 stycznia 2020 r. po zakończeniu prób morskich i podpisaniu protokołu zdawczo-odbiorczego. Tym samym od 11 stycznia br. jego macierzystym portem jest Świnoujście.
Pozostałe „bliźniacze” jednostki znajdują się na różnych etapach budowy bądź prac wyposażeniowych. Kolejny z holowników ma trafić do gdyńskiej 3.FO, a następne w kilkumiesięcznych sekwencjach na zmianę do obydwu flotylli. Będą one nosiły następujące nazwy: H-11 Bolko, H-12 Semko i H-13 Przemko (8. Flotylla Obrony Wybrzeża w Świnoujściu) oraz H-1 Gniewko, H-2 Mieszko, H-3 Leszko (3. Flotylla Okrętów w Gdyni).
Holowniki są przeznaczone m.in. do: zabezpieczenia bojowego oraz wsparcia logistycznego na morzu i w portach, wykonywania działań związanych z ewakuacją techniczną, wsparcia akcji ratowniczych, transportu osób i zaopatrzenia, neutralizacji zanieczyszczeń, podejmowania z wody materiałów niebezpiecznych. Uciąg holowników ma wynosić ponad 35 t.
Podstawowe parametry holownika proj. B 860:
Długość całkowita: 29,20 m
Szerokość: 10,40 m
Uciąg: 35 t
Załoga (osób): 10
Wyporność: do 490 t
Wysokość na śródokręciu: 4,95 m
System napędowy:
Silniki główne: 2 x 1200 kW
Pędniki azymutalne: 2 x 1200 kW
Warsztaty nurkowe służb zorganizowane przez WZD MOSG
Saab dostarczy siłom morskim Hiszpanii systemy ostrzegania laserowego dla nowych fregat
Morze pod nadzorem mikrosatelitów. Kongsberg zbuduje satelity. Dla Polski również?
Rosja ulepsza bazę Floty Czarnomorskiej w Noworosyjsku
Akcja ewakuacyjna SAR. Pasażer promu trafił do szpitala
Na estońskich wodach trwa międzynarodowa opercja przeciwminowa pk. "Open Spirit 24"