Brazylijska Marynarka Wojenna poinformowała, że do ładowni masowca Stellar Banner dostały się duże ilości wody. Służby wraz z wynajętą firma ratowniczą Ardent zaczęły odpompowywać ją oraz usuwać zaległe pokłady paliwa.
Gigantyczna jednostka przewożaca rudę, należy do armatora Polaris Shipping z Korei Południowej. Stellar osiadł na mieliźnie 24 lutego 2020 roku około 100 kilometrów od wybrzeża São Luís, w stanie Maranhão w Brazylii.
Jednostka pozostaje nachylona pod kątem 24,5º w prawo. Marynarka Wojenna Brazylii twierdzi, że zgodnie z nagraniami z samolotu monitorującego obszar sytuacja pozostaje stabilna i że w miejscu wypadku nie odnotowano wycieków ropy.
Ponadto brazylijska firma wydobywcza Vale SA prowadzi badania batymetryczne (badania głębokości cieków i zbiorników wodnych) i ocenia zdolność do przeładunku rudy żelaza w miejscu zdarzenia na inną jednostkę.
Brazylijska Marynarka Wojenna wyznaczyła 255 żołnierzy, którzy wspierają operację. Do akcji wysłano również morski statek zaopatrzeniowy Iguatemi, statek hydrooceanograficzny Garnier Sampaio wraz z dronem z kamerą termiczną i pięć jednostek z paliwem. Załoga statku Garnier Sampaio prowadzi badania, zbiera próbki wody, monitoruje sytuację pod kątem potencjalnego zanieczyszczenia wody i kontroluje ruch jednostek ratukowych na tym obszarze.
Służby zapewniły, że przestrzegają wszystkich najważniejszych zaleceń, aby zniwelować możliwość rozprzestrzeniania koronawirusa wśród załogi.
Stellar Banner (IMO 9726803) został zbudowany w 2016 roku i pływa pod banderą Wysp Marshalla. Jego nośność wynosi 300660 t DWT, a zanurzenie 21,5 metra. Jednostka ma długość całkowitą 340 metrów i szerokość 55 metrów.