• <

Pierwsze próby morskie holownika Bolko

ew

06.09.2019 08:11 Źródło: własne

Partnerzy portalu

Pierwsze próby morskie holownika Bolko - GospodarkaMorska.pl

Kolejny ważny etap w historii sześciu holowników dla Marynarki Wojennej RP. Pierwsza z sześciu jednostek typu B860, Bolko (H-11), rozpoczęła właśnie próby morskie. Na wodach Zatoki Gdańskiej sprawdzane są m.in. właściwości manewrowe holownika.

Jak mówił nam podczas uroczystości wodowania jednostki mł. chor. mar. Rafał Prokopiuk, przyszły dowódca H-11 Bolko: " Holowanie to jest podstawowy zakres działalności, oprócz tego ta jednostka będzie miała zdolność do poławiania torped, zwalczania zanieczyszczeń, które znajdują się na wodzie. Będzie miała bardzo nowoczesny sprzęt do usuwania tych zanieczyszczeń. Załoga przewidywana jest na 10 osób: 5 podoficerów i 5 marynarzy ".

Pierwsze próby morskie holownika rozpoczęły się 29 sierpnia. Wcześniej realizowane były próby stoczniowe, podczas których sprawdzano m.in. wszystkie mechanizmy na uwięzi czy uciąg urządzeń holowniczych. Odbywały się one na akwenie macierzystej stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. i basenach Gdańskiej Stoczni Remontowej.

Wielozadaniowe jednopokładowe jednostki z dwoma pędnikami azymutalnymi zaprojektowało biuro projektowe NED Project. Holowniki będą miały 29,20 m długości, 10,40 m szerokości, 4,95 m wysokości na śródokręciu oraz do 490 t wyporności. Ich uciąg na palu to 35 T. System napędowy stanowić będą silniki główne 2 x 1200 kW oraz pędniki azymutalne 2 x 1200 kW. Towarzystwo klasyfikacyjne Polski Rejestr Statków nada holownikom klasę lodową, co umożliwi ich eksploatację w ciężkich warunkach lodowych w asyście lodołamaczy. Na pokładzie otwartym jednostek będzie także możliwość transportowania ładunków drobnicowych o łącznej masie do 4 t.

Autonomiczność holowników, czyli najdłuższy czas, w jakim jednostki mogą wykonywać swoje zadania na morzu bez konieczności uzupełniania zapasów i wymiany załogi, to 5 dni. Paliwa natomiast wystarczy na 7 dni pracy.

Kontrakt na budowę sześciu holowników dla Marynarki Wojennej RP podpisano w czerwcu 2017 roku w wyniku rozstrzygnięcia przetargu pn. „Zabezpieczenie techniczne i prowadzenie działań ratowniczych na morzu pk. Holownik”. Realizacja zamówienia obejmuje zaprojektowanie i wybudowanie jednostek pływających klasy holownik. Pierwsza z nich trafi do 8. Flotylli Obrony Wybrzeża, następna do 3. Flotylli Okrętów, a kolejne w kilkumiesięcznych sekwencjach do obydwu flotylli. Holowniki budowane dla Marynarki Wojennej zastąpią te stacjonujące w bazach morskich w Gdyni i w Świnoujściu.

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.