• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

ORP Ślązak od środka, czyli części składowe Systemu Dowodzenia, najnowocześniejszego okrętu Marynarki Wojennej RP

ew

28.11.2019 11:58 Źródło: własne
Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo ORP Ślązak od środka, czyli części składowe Systemu Dowodzenia, najnowocześniejszego okrętu Marynarki Wojennej RP

Partnerzy portalu

ORP Ślązak od środka, czyli części składowe Systemu Dowodzenia, najnowocześniejszego okrętu Marynarki Wojennej RP - GospodarkaMorska.pl

Rok 2019 jest przełomowy dla Marynarki Wojennej. W dniu 28 listopada, czyli w rocznicę jej powstania, odbędzie się podniesienie bandery na zbudowanym dla niej  okręcie patrolowym ORP Ślązak. Przy tej okazji, warto zwrócić uwagę na okrętowy System Dowodzenia, a konkretnie na jego części składowe, czyli Zintegrowany System Nawigacyjny i Zintegrowany System Łączności. Za dostawę wymienionych elementów, uruchomienie i zdanie w testach portowych i morskich odpowiedzialna była spółka Enamor.

- Do projektu przystąpiliśmy, gdy ten był już na określonym poziomie zaawansowania. Zdawaliśmy sobie sprawę, że będzie on stanowił wyzwanie dla wszystkich stron, które biorą w nim udział. Dziś, w dniu podniesienia bandery z dumą mówimy, że wzięliśmy w nim udział, byliśmy jego częścią i z sukcesem zakończyliśmy projekt – mówi Prezes gdyńskiej Spółki, Maciej Rek.

Zgodnie z umową podpisaną z Inspektoratem Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej, w ramach swojego zakresu odpowiedzialności, Enamor zobowiązał się dostarczyć Zintegrowany System Nawigacyjny wraz z sonarem oraz Zintegrowany System Łączności wraz z urządzeniami kryptograficznymi.

Zintegrowany System Nawigacyjny

Zintegrowany System Nawigacyjny został dostarczony z uwzględnieniem produktów własnych firmy Enamor oraz  oprogramowania zarządzającego firmy Raytheon Anschuetz (obecnego na pokładach około setki okrętów państw członkowskich NATO), w oparciu o wieloletnie doświadczenie w dziedzinie instalacji i integracji urządzeń nawigacyjnych. W celu uzyskania najbardziej efektywnego dla użytkownika rozwiązania, wykorzystana została koncepcja Zintegrowanego Mostka Nawigacyjnego.  W jego skład wchodzą:

    • konsole wielofunkcyjne z przeznaczeniem użytkowania jako radar nawigacyjny odpowiednio pasma X.
    • stanowisko wielofunkcyjne radaru pasma X do pracy na stanowisku helikoptera.
    • konsola wielofunkcyjna z przeznaczeniem użytkowania jako stanowisko dowodzenia (CONNING) z wyświetlaniem wszystkich danych nawigacyjnych.
    • konsola wielofunkcyjna z przeznaczeniem użytkowania jako system mapy elektronicznej EDIS z funkcjonalnością AML.
    • System radiolatarni nawigacyjnej TACAN.

Ponadto, dostarczony system, został wyposażony w repetytory, wskaźniki sensorów nawigacyjnych takich jak GPS, LOG, echosondę i oświetlenie. W oddzielnej szafie nawigacyjnej zainstalowano: zegar czasu okrętowego, echosondy, logi elektromagnetyczne, panel kontrolny systemu inercyjnego MINS, repetytory żyrokompasu, WAIS, DGPS.  Aby umożliwić m.in. planowanie podróży okrętu, jedną z konsol wielofunkcyjnych umieszczono obok stołu nawigacyjnego.

Dostawa została zrealizowana zgodnie z wymaganiami IMO, co podkreśla dbałość o bezpieczeństwo okrętu i załogi.

Zintegrowany System Łączności

Zaproponowany przez Enamor zintegrowany system łączności został oparty o wymagania stawiane przez Polską Marynarkę Wojenną oraz doświadczenia nabyte w trakcie realizacji programu ORKAN.  

- Celem firmy było zaopatrzenie okrętu Marynarki Wojennej RP w nowoczesny, sprawdzony system, który skupiałby korzyści w zakresie kompatybilności z jednostkami klasy ORKAN – wspomina Maciej Rek, wyjaśniając dlaczego zaoferowano system, opracowany przez firmę Thales Electronic System GmbH.  

System ten posiada właściwości operacyjne istotne z punktu środowiska NATO. Należą do nich:

    •  Scentralizowane Systemy Zarządzania Łącznością.
    • Modemy o dużej szybkości przesyłania danych.
    • Cyfrowe przetwarzanie sygnałów.
    • Wysunięte/Wynośne Terminale użytkownika.
    • Terminale automatycznej obsługi komunikatów i łączności.

Dodatkowo w zakres dostawy, na zlecenie PGZ Stoczni Wojennej, Enamor dostarczył Sieci Teleinformatyczne o różnych klauzulach niejawności. O tym jak szeroko zakrojone prace  firma realizowała w ramach projektu, może świadczyć również fakt, że podczas trwania programu wypracowała 65 Porozumień Technicznych z dostawcami Systemów Platformy oraz Zintegrowanego Systemu Uzbrojenia CMS.  

Podniesienie bandery to jednak nie koniec współpracy firmy Enamor z Inspektoratem Uzbrojenia w ramach dostaw na ORP Ślązak.

- Przed nami kilkumiesięczny okres, podczas którego będziemy ponownie szkolić użytkowników dostarczonych przez nas systemów. To bardzo ważny czas, w którym odbiorcy zaznajomią się ze sprzętem, na którym będą pracować na co dzień – dodaje Prezes pytany o to, czy firma zakończyła swój udział w projekcie.

W trakcie realizacji projektu, Enamor będący offsetobiorcą w ramach umów prowadzonych przez Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii, został beneficjentem szeregu unikalnych kompetencji technicznych i zarządczych. Co więcej, realizowane projekty dla Marynarki Wojennej, w tym ORP Ślązak  pozwoliły firmie z Gdyni zdobyć zlecenia dla innych marynarek wojennych NATO.

-  Referencje, które dała nam praca przy projekcie ORP Ślązak,  spowodowała duże zainteresowanie wśród naszych partnerów zagranicznych.  Dzięki temu,  mieliśmy okazję zrealizować zlecenia również poza terytorium Polski – mówi  Maciej Rek pytany o dodatkowe korzyści wynikające z realizacji projektu, po czym dodaje, iż  ufa, że zdobyta wiedza i kompetencje pracowników firmy Enamor, zostaną również wykorzystane podczas zaplanowanych już  budów, kolejnych jednostek dla Marynarki Wojennej RP.

ORP Ślązak, na którym w dniu 28 listopada zostanie podniesiona bandera, będzie najnowocześniejszym i najbardziej zaawansowanym technologicznie okrętem w całej flocie Marynarki Wojennej RP.

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.