• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Dobiegają końca prace na ORP Ślązak

27.10.2015 14:03 Źródło: własne

Partnerzy portalu

Dobiegają końca prace na ORP Ślązak - GospodarkaMorska.pl

Przygotowanie do służby okrętu patrolowego ORP Ślązak wchodzi w finalną fazę. Wczoraj (27.10) okręt został wyslipowany (wyciągnięty z wody). Przez kolejne tygodnie specjaliści ze Stoczni Marynarki Wojennej będą montować urządzenia w części podwodnej kadłuba (np. sonar), które zostały dostarczone wykonawcy.

Prace te planowane są na okres trzech tygodni. Po położeniu kolejnej warstwy konserwującej części podwodnej kadłuba, jednostka trafi na wodę, gdzie będą kontynuowane prace wykończeniowe.

Wodowanie kadłuba ORP Ślązak odbyło się na początku lipca. Budowa okrętu trwała 14 lat. Prace rozpoczęły się w 2001 roku, gdy rząd polski rozpoczął realizację programu „Gawron”, który miał zapewnić polskiej Marynarce Wojennej siedem nowoczesnych korwet. Jednostki miały być oddane w 2009 roku. W budżecie państwa wciąż brakowało pieniędzy na ukończenie tego projektu, dlatego sukcesywnie okrajano liczbę jednostek. Ostatecznie został tylko jeden okręt, którego ukończenie miało kosztować 1,1 mld złotych. MON zdecydował się nie kończyć tej jednostki, a gotowy kadłub, w którego zainwestowano 400 mln zł, został przeznaczony na budowę ORP Ślązak.

Ślązak ma być oddany do służby w 2016 r. Do głównych zadań okrętu należy zwalczanie celów nawodnych, powietrznych, mniejszych jednostek i zagrożeń asymetrycznych; patrolowanie i ochrona torów podejściowych oraz morskich linii komunikacyjnych; eskortowanie i ochrona jednostek komercyjnych; kontrola morskich szlaków żeglugowych jako element sił wielonarodowych; zwalczanie piractwa i terroryzmu morskiego; współpraca z siłami specjalnymi w zakresie zabezpieczenia ich działań; doraźne bazowanie śmigłowca na pokładzie;udział w akcjach humanitarnych i ekologicznych.

Charakterystyka ogólna:

    Długość całkowita – 95,2 m;
    Szerokość – 13,5 m;
    Wysokość do pokładu otwartego – 9,35 m;
    Zanurzenie – 3,6 m;
    Wyporność standardowa – ok. 1800 ton;
    Autonomiczność – 30 dni;
    2 Silniki Główne o mocy 2 x 3240 kW;
    Turbina mocy szczytowej 25 000 kW;
    Elektrownia okrętowa – 4 zespoły prądotwórcze o mocy 4 x 600 kW;
    Prędkość max. 30 węzłów +;
    Prędkość marszowa 18 węzłów – zasięg 2000 Mm;
    Prędkość ekonomiczna 14 węzłów – zasięg 4500 Mm;
    Wyposażenie dodatkowe: dziobowy pędnik azymutalny i aktywne stabilizatory kołysań.

Planowane uzbrojenie:

    System dowodzenia wraz z konsolami - dostawca firma THALES;
    Armata morska OTO MELARA - 76 mm;
    2 armaty MARLIN – WS - 30 mm;
    4 wyrzutnie pocisków rakietowych GROM;
    4 wielkokalibrowe karabiny maszynowe 12,7 mm;
    Stacja radiolokacyjna;
    Sonar nawigacyjno – ostrzegający;
    Głowica optoelektroniczna;
    System kierowania ogniem;
    Środki łączności i nawigacji.

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.