ew
Nowoczesny żaglowiec El-Mellah ze stoczni Remontowa Shipbuilding zawinął przedwczoraj do Anglii w ramach rejsu szkolnego. Jak relacjonuje portal The News: "Gdy żaglowiec wpływał do Portsmouth, liczna publiczność była zachwycona widokiem”.
Jeremy Bailey, dowódca HMNB Portsmouth komentował: "Cieszę się, że mogę powitać algierski statek El Mellah i jej kompanię okrętową w HM Naval Base Portsmouth. Mam nadzieję, że ta wizyta przyczyni się do wzmocnienia więzi między Wielką Brytanią i Algierią, która jest ważna dla obu narodów."
El-Mellah zawinął do Portsmouth przedwczoraj w ramach pięcioetapowego rejsu szkolnego ze 126 marynarzami i 84 stażystami na pokładzie.
Fregata El Mellah jest wyjątkowa z kilku powodów. Po pierwsze, jednostka powstała na zamówienie Marynarki Wojennej Algierii, stając się tym samym okrętem szkolnym. Algierczycy docenili umiejętności pracowników polskiej stoczni i doświadczenie projektanta Zygmunta Chorenia i to właśnie im powierzyli budowę tej niezwykłej jednostki. Dalej, El Mellah to tysięczny statek zwodowany w stoczni Remontowa Shipbuilding 7 listopada 2015 r. I wreszcie, jego nowa załoga szkoliła się na polskim Darze Młodzieży pod czujnym okiem wykładowców z Akademii Morskiej w Gdyni. Zdobyte umiejętności pozwoliły jej teraz bezpiecznie wyruszyć do Algierii. Jak powiedział Piotr Soyka, współwłaściciel i prezes Grupy Kapitałowej REMONTOWA HOLDING, podczas uroczystości podniesienia bandery na żaglowcu , „takiego statku w tej stoczni jeszcze nie budowano” .
Żaglowiec ma 110 m długości, 14,5 m szerokości, a jego powierzchnia ożaglowania to 3 000 m kw. Prędkość fregaty pod żaglami przy wietrze o sile 6 stopni w skali Beauforta wynosi około 17 węzłów. Jej najwyższy stalowy maszt ma 54 metry. Trzeci maszt jest jednocześnie kominem żaglowca. W ten sposób projektanci, czyli biuro projektowe Choreń Design & Consulting, uniknęli uciążliwego odprowadzania spalin poprzez boczne wydechy umieszczone na poziomie pokładu.
El-Mellah to kolejny żaglowiec Zygmunta Chorenia, jednego z najwybitniejszych konstruktorów żaglowców na świecie. Na swoim koncie ma on kilkadziesiąt jednostek napędzanych wiatrem. Wśród nich m.in. takie jak: Aleksander von Hunboldt, Fryderyk Chopin, Royal Clipper, Mir, Dar Młodzieży i Flying Clipper.
Fregata El Mellah, oprócz doskonalenia rzemiosła morskiego i nawigacyjnego, będzie pełniła także funkcje reprezentacyjne oraz uczestniczyła w międzynarodowych zawodach i regatach.
El-Mellah, czyli po arabsku „żeglarz”, dołączy do najszybszych i największych żaglowców szkolnych świata.
Polscy żeglarze z awansem na Igrzyska Olimpijskie
10 plaż na letni relaks w Kołobrzegu
62 zawinięcia wycieczkowców do Portu Gdańsk w tegorocznym sezonie
Morze, wiatr i biznes – ruszyły zapisy na PIMEW Offshore Wind Energy Cup 2024
TECoNaut: nowe kompetencje dla ekologicznych jachtów
Ray White Marine wyłącznym dystrybutorem Sunreef Yachts w Nowej Zelandii