• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Ekspertka: Polskie marki kosmetyczne i jachty mogą liczyć na zainteresowanie tureckich odbiorców

pc

08.03.2019 05:08 Źródło: PAP
Strona główna Przemysł Jachtowy, Turystyka Morska, Żeglarstwo Morskie Ekspertka: Polskie marki kosmetyczne i jachty mogą liczyć na zainteresowanie tureckich odbiorców

Partnerzy portalu

Ekspertka: Polskie marki kosmetyczne i jachty mogą liczyć na zainteresowanie tureckich odbiorców - GospodarkaMorska.pl

Jest szansa, by polskie marki kosmetyczne zaistniały na tureckim rynku - oceniła w rozmowie z PAP szefowa biura PAIH w Stambule Joanna Snopek-Berbercioglu. Na duże zainteresowanie może też liczyć nasz sektor jachtowy, którego produkty są uznane na całym świecie.

"Turecki rynek, choć nieodległy, nie jest łatwy dla polskich przedsiębiorców, szczególnie z sektora MŚP, którzy nie mają, jak duże firmy, potężnego zaplecza finansowego, doradców" - przyznała Snopek-Berbercioglu ze stambulskiego biura Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu.

Dodała, że nasi przedsiębiorcy przyzwyczaili się do realiów rodzimego i unijnego rynku i próbują traktować Turcję jak rynek wewnętrzny. "Tymczasem jest to kraj pozaunijny i choćby pewne regulacje prawne, administracyjne różnią się od tego, do czego są przyzwyczajeni" - wskazała. Dodała, że barierą jest już sam język, a większość dokumentacji potrzebna do wejścia na rynek jest po turecku. "I to ich trochę odstrasza" - oceniła.

"Za każdym razem, gdy rozmawiam z polskimi przedsiębiorcami mocno podkreślam, że Turcja to jest okno na cały Bliski Wschód. Wejście w relacje z biznesem tureckim może otworzyć kolejne drzwi" - powiedziała. Zachęciła polskich przedsiębiorców zainteresowanych ekspansją na te rynki do kontaktu z biurem PAIH. "Budujemy sieć wsparcia po stronie tureckiej: kancelarie podatkowe, kancelarie prawne, agenci prawni, firmy logistyczne, którzy w razie potrzeby zasięgnięcia informacji u źródła są gotowe taką usługę dostarczyć" - wyliczyła.

Snopek-Berbercioglu widzi zainteresowanie polskich firm rynkiem tureckim. "Przekrój sektorowy jest duży od stricte konsumenckiego, typu kosmetyki, po sektor IT/ICT, zwłaszcza polskie stat-upy" - powiedziała. Jako przykład podała jedną z młodych polskich firm, która prezentowała niedawno tureckim rolnikom rozwiązania do zarządzania gospodarstwem rolnym.

Jak oceniła szefowa biura PAIH w Stambule, polską wizytówką na rynku tureckim może stać się branża kosmetyczna. "W Turcji to ważny i duży sektor. Jest zainteresowanie zwłaszcza kosmetykami organicznym" - wyjaśniła. I podkreśliła: "jest szansa na to, żeby polskie marki kosmetyczne zaistniały na rynku tureckim".

Snopek-Berbercioglu ostrzegła firmy, które planują wprowadzić swój produkt na rynek turecki, zwłaszcza przeznaczony dla masowego klienta, by nie próbowały kopiować polskiego modelu marketingowego na tamtejszym rynku. "Trzeba zrozumieć pewien kod kulturowy - weźmy kosmetyki - kobiety lubią, gdy marka oferuje im troszeczkę luksusu. Coraz istotniejsze jest to, by były to produkty naturalne, niekoniecznie bardzo tanie. Nacisk na cenę powoli przenosi się na jakość" - przekonywała.

Podkreśliła też, że aby robić interesy w Turcji trzeba się uzbroić w cierpliwość. "W Turcji biznes jest mocno relacyjny, umowy są ważne, ale równie, jeżeli nie bardziej istotne jest to, w jakiej jesteśmy relacji z kontrahentem. Trzeba być bardzo cierpliwym, bo turecki przedsiębiorca musi nas poznać. Umów nie podpisuje się na spotkaniu w pięć minut - najpierw trzeba porozmawiać o pogodzie, rodzinie, wakacjach - musi powstać chemia, żeby przejść do biznesu" - podkreśliła.

Wskazała też na zainteresowanie firm tureckich rynkiem polskim. "Np. biuro firmy Gülermak w Polsce stało się hubem, który obsługuje nawet odległy rynek kazachstański. Są tureckie firmy, które chcą robić biznes w Europie Zachodniej, ale ze względów kosztowych łatwiej im ulokować swoje centa tutaj" - mówiła. Podkreśliła, że nasz kraj "jako jedna wielka strefa ekonomiczna" jest potencjalnie dobrym docelowym miejscem dla tureckiego biznesu.

Partnerzy portalu

taurus_sea_power_390x100_gif_2020

Dziękujemy za wysłane grafiki.