• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Branża jachtowa i możliwości żeglugi na świecie

ew/pya.org.pl

11.05.2020 11:37 Źródło: własne
Strona główna Przemysł Jachtowy, Turystyka Morska, Żeglarstwo Morskie Branża jachtowa i możliwości żeglugi na świecie

Partnerzy portalu

Branża jachtowa i możliwości żeglugi na świecie - GospodarkaMorska.pl

Sytuacja branży jachtowej, luzowanie obostrzeń, możliwości żeglugi, działalność portów i marin oraz perspektywy na otwarcie turystyki w poszczególnych krajach - przeczytajcie raport o tym, co dzieje się na świecie w związku z pandemią koronawirusa oraz jakie działania podejmuje Polboat. 

Europejska Federacja Przemysłu Jachtowego (European Boating Industry), której członkiem jest POLBOAT, przygotowała list do Komisji Europejskiej w sprawie negatywnego wpływu epidemii koronawirusa na biznes jachtowy i koniecznych działań jakie należy podjąć w interesie firm z branży jachtowej. Poniżej przedstawiamy podjęte kroki oraz najświeższe wieści na temat aktualnej sytuacji w wybranych krajach.
Akcentując sezonowość niektórych segmentów branży, np. działalność firm czarterowych, EBI zaapelował o odpowiedzialne działania w kierunku dalszego łagodzenia ograniczeń w krajach członkowskich, jak najszybsze otwarcie wewnętrznych granic UE dla ruchu osobowego bez konieczności obowiązkowej kwarantanny, a także opracowania szczegółowych wytycznych dla poszczególnych typów działalności, np. obsługa przystani czy dezynfekcja jachtów przez firmy czarterowe. EBI zaproponował KE aktywną współpracę w tym zakresie. Ponieważ bardzo ważne jest, żeby działania EBI były zgodne z interesami polskich firm, POLBOAT jest aktualnie w kontakcie z grupą firm czarterowych w celu wypracowania naszego stanowiska, które będzie uwzględnione w dokumencie opracowywanym przez EBI. 

 

Należy w tym miejscu wspomnieć, że wcześniejsze inicjatywy EBI mocno przyczyniły się do powstania rekomendacji KE dla wydawania voucherów dla klientów podmiotów związanych z turystyką (aktualnie trwają rozmowy o uruchomieniu dodatkowych programów pomocy unijnej m.in. na pokrycie finansowe wydanych już voucherów, których realizacja będzie problematyczna), interwencji w sprawy związane z transportem towarowym, w tym jego usprawnieniem (generalne ułatwienia na granicach dla firm transportowych) i ujednoliceniem (np. zniesienie lokalnych przepisów nakazujących wwożenie do kraju towarów, w tym łodzi, tylko w ciężarówkach), a także spowodowały, że KE priorytetowo traktuje branżę turystyczną, mając przy tym świadomość, że istotną jej częścią jest turystyka wodna.

 

Warto przy okazji dodać, że w najbliższy poniedziałek ICOMIA Marinas Group, komisja złożona z międzynarodowych ekspertów w ramach światowej organizacji ICOMIA, do której również należy POLBOAT, ma przedstawić wytyczne dla operatorów marin.  

 

Belgia

Od poniedziałku 4 maja wprowadzane jest plan stopniowego łagodzenia restrykcji wywołanych epidemią koronawirusa. Od 11 maja ma być otwarta część sklepów i średniej wielkości przedsiębiorstwa, ma być też dozwolone uprawianie sportów wodnych przy zachowaniu dystansu społecznego i w załogach złożonych z członków rodziny. W marinach nadal mają być nieczynne wszelkie punkty gastronomiczne, prysznice, sanitariaty itp.

 

Chorwacja 

Rząd wprowadził plan łagodzenia ograniczeń w trzech etapach, ostatni ma zacząć się od 11 maja. Oznacza to m.in. otwarcie punktów gastronomicznych i obiektów turystycznych, oczywiście przy zachowaniu zalecanych środków ostrożności i higieny. Chorwacja przygotowuje się do sezonu wakacyjnego w tym przyjazdów zagranicznych turystów od 1 czerwca.

 

Finlandia 

Krok po kroku Finlandia znosi kolejne ograniczenia. Na 14 maja planowane jest otwarcie szkół, od 1 czerwca ma ruszyć gastronomia. Restauracje mają podlegać surowszym zasadom, zgodnie, z którymi będą mogły działać nie tylko oferując posiłki "na wynos". Mimo, że przemieszczanie się ludzi do i z Finlandii jest nadal ograniczone do ściśle niezbędnych podróży, nie ma problemu z transportem towarowym, w tym również dopuszczane znowu jest wożenie łodzi na przyczepach, a nie tylko zamkniętych w ciężarówkach. Do końca maja zabronione są spotkania powyżej 10 osób, od 1 czerwca przepisy mają zabraniać spotkań powyżej 50 osób. Wydarzenia gromadzące do 500 osób mają być dozwolone od końca lipca, przy czym rząd analizuje opcje, żeby np. parki rozrywki i inne obiekty zewnętrzne mogły być szybciej dostępne dla publiczności. 

 

Stopniowe łagodzenie restrykcji może umożliwić zorganizowanie Helsinki Boat Afloat show w terminie 13-16 sierpnia. Przygotowywane są szczegółowe wytyczne na wszelkie rodzaje działalności, w tym również organizowanie imprez, co może być przydatne. Pozostałe targi łodzi tj. regionalne pokazy wodne Naantali i pokazy Kallavesj (Kuopio) zostały odwołane do wiosny 2021. Aktualnie ludzie w Finlandii, którzy rozumieją, że w tym roku raczej nie będą mogli spędzać wakacji w zagranicznych destynacjach, powszechnie inwestują w swoje domki letnie. Oznacza to kupowanie czegokolwiek, od pił łańcuchowych po nowe silniki zaburtowe, ale, co najważniejsze, także nowe łodzie.

 

Francja

Stopniowe łagodzenie restrykcji ma rozpocząć się od najbliższego poniedziałku. Na razie podróżowanie, działalność restauracji, ograniczenia w transporcie publicznym pozostaną bez zmian, podobnie jak zakaz zgromadzeń powyżej 10 osób. Niestety, to również obejmuje dostęp do plaż i akwenów oraz uprawianie jakichkolwiek sportów wodnych. Od 11 maja planowane jest otwarcie plaż na zachodnim wybrzeżu kraju, a powszechne zniesienie tych restrykcji jest przewidywane na początek czerwca, o ile ogólna sytuacja będzie na tyle dobra. Póki co, zakaz organizacji imprez sportowych obowiązuje do końca lipca, a zakaz organizowania zgromadzeń na ponad 5000 osób - do końca sierpnia. Targi w Cannes planowane na 8-13 września na razie są przygotowywane zgodnie z planem, jednak organizatorzy zapowiadają, że będzie się to wiązało z szeregiem różnego rodzaju zaleceń dotyczących bezpieczeństwa i higieny. Również organizatorzy targów w La Rochelle (28.09-3.10) w tym momencie planują organizację wystawy. Ponownie działają wszystkie stocznie oraz dealerzy łodzi.


Grecja

Od początku maja Grecja stopniowo znosi restrykcje, działalność wznowiły już zakłady fryzjerskie, księgarnie i niektóre sklepy. Częściowo zniesiono ograniczenia w przemieszczaniu się. Od 18 maja Grecy będą mogli podróżować po części kontynentalnej kraju, od 1 czerwca również między wyspami, a od 1 lipca kraj ma przyjmować turystów zagranicznych. Na 1 czerwca zaplanowano otwarcie hoteli, galerii handlowych i restauracji, oczywiście z zachowaniem reżimu sanitarnego i dystansu społecznego.  

 

Hiszpania

Od kilku tygodni znowu działają stocznie, a od ostatniego poniedziałku otwarte są również mariny. Mimo zanotowanych strat przez dużą ilość firm zajmujących się turystyką, w Hiszpanii nastroje są pozytywne i wszyscy przygotowują się do startu sezonu turystycznego również z udziałem turystów zagranicznych.

 

Irlandia

Rząd Irlandii wydał „Plan działania na rzecz ponownego otwarcia społeczeństwa i biznesu”. Dzięki temu od 18 maja będzie możliwe ponowne uprawianie sportów wodnych, choć w ograniczonym zakresie. Wyścigi z mieszanymi załogami i łódkami z zagranicy nie będą jeszcze dozwolone przez kilka tygodni. Wzmożone zainteresowanie turystyką wodną i żeglarstwem rekreacyjnym daje dużą nadzieję, że branża może szybko wrócić do wzrostów, zarówno jeśli chodzi o działalność marin, jak i sprzedaż łodzi. Przy czym usługi gastronomiczne mają pozostać zamknięte jeszcze przez wiele miesięcy.

 

Kanada

Większość kraju zaczęła znosić ograniczenia. Specyficzne jest to, że decyzje o tym, co zamknąć lub otworzyć, nie są podejmowane na szczeblu krajowym tylko regionalnym i każdy region podejmuje własne decyzje w tym zakresie. Aktualnie mariny mogą otwierać się w całym kraju, aby przygotować się do sezonu żeglarskiego. Na zachodnim wybrzeżu przystanie nigdy nie były zamknięte. W większej części kraju sezon żeglarski rozpocznie się w ciągu najbliższych trzech tygodni, gdy pogoda się ociepli.

 

Niemcy

W Niemczech zmniejszająca się ilość osób zakażonych pozwala na wprowadzenie stopniowego znoszenia ograniczeń i jest nadzieja, że w najbliższych dniach dotyczyć to będzie także działalności firm czarterowych oraz uprawiania sportów wodnych. W związku z tym Niemcy mają już przygotowane wytyczne dla firm wznawiających działalność, a dodatkowo planują prowadzenie wysokobudżetowych kampanii medialnych mających na celu promocję sportów wodnych wśród osób do tej pory nie korzystających z tej formy rekreacji, a szukających w tym roku nowych pomysłów na spędzanie wakacji. Generalnie jest opinia, że większość część sezonu da się uratować. 

 

Portugalia

Wszelkie sporty wodne na terenie kraju są już teraz dozwolone. Tylko firmy czarterowe nadal czekają na pozwolenie wznowienia działalności, co ma się stać do 18 maja. Kraj ma się dobrze pod względem ilości zakażeń. Kluczem do sukcesu była szybka reakcja rządzących i współpraca różnych partii politycznych ponad podziałami, do tego odpowiedzialne zachowanie społeczeństwa i bardzo profesjonalny personel medyczny. Wszyscy mają nadzieję, że wznowienie działalności przebiegnie bez większych problemów i gospodarka, która jest bardzo zależna od turystyki, będzie mogła zacząć się odbudowywać i rozwijać. Jeśli linie lotnicze zaczną wkrótce ponownie latać, to wręcz jest opinia, że sezon letni będzie bliski normalności.

 

Turcja 

Aktualnie działają wszystkie stocznie (z wyjątkiem kilku, w których wykryto przypadki zarażenia koronawirusem) oraz mariny, choć część z nich w mocno ograniczonym zakresie. Mimo, że obecnie żeglowanie jest dozwolone tylko dla właścicieli prywatnych jednostek, spodziewane są dalsze zniesienia restrykcji łącznie z otwarciem się na turystów zagranicznych nawet od 1 czerwca.

 

Włochy

Przemysł jachtowy we Włoszech został uznany przez krajowe instytucje za jeden z najmniej ryzykownych pod względem zakażeń. Dzięki temu wszystkie stocznie, różnego rodzaju dostawcy i inne firmy związane z branżą mogły wznowić działalność. Oczywiście, wszystko jest z zachowaniem sztywnych zasadach bezpieczeństwa. Również otwarte są już we Włoszech mariny. W dalszym ciągu jednak zabronione jest poruszanie się po kraju w celach nie związanych z "istotnymi potrzebami" (praca, żywność, pomoc medyczna), przez co mocno ograniczony jest także dostęp właścicieli do swoich jednostek zacumowanych w marinach. Właściwie jest to możliwe tylko w niektórych regionach na mocy lokalnego prawa i tylko w przypadku, gdy miejsce zamieszkania właściciela oraz lokalizacja mariny są w bliskiej odległości (ten sam region). Jeżeli już właściciel dostanie się na swoją łódź, może na niej pływać tylko z jedną dodatkową osobą lub z członkami rodziny, z którymi wspólnie mieszka. Mimo wszystko Włochy przygotowują się do kolejnych etapów znoszenia ograniczeń, na początek na gruncie krajowym, ale nie wykluczają też, wraz z ponownym otwarciem granic, przyjmowania zagranicznych turystów. Organizatorzy targów w Genui zapewniają, że przygotowania idą zgodnie z planem, w tym roku zmieni się tylko termin z połowy września na początek października i na pewno będą wprowadzone wyjątkowe środki bezpieczeństwa w celu m.in. ograniczenia ilości odwiedzających w jednym czasie.   

Partnerzy portalu

taurus_sea_power_390x100_gif_2020

Dziękujemy za wysłane grafiki.