• <

Bitwa o Gotland 2018 zakończona!

ew/pya.org.pl/Milka Jung

24.09.2018 08:32 Źródło: własne

Partnerzy portalu

Bitwa o Gotland 2018 zakończona! - GospodarkaMorska.pl

W piątek wieczorem linię mety Bitwy o Gotland przeciął ostatni jacht, Double Scotch, prowadzony przez Aleksandrę Emche oraz do ostatnich kabli asystowany przez jacht osłonowy Estrella, ze względu na trudne warunki pogodowe.

Pomimo sztormowej pogody i wielogodzinnej żeglugi pod wiatr Aleksandra nie poddała się i ukończyła regaty w czasie 129 godzin i 5 minut. Jest to najdłuższy w dotychczasowej historii Bitwy o Gotland czas spędzony na trasie. Tym samym Aleksandra Emche otrzymuje nagrodę im. Edwarda Zająca, przyznawaną tym, którzy przekraczają metę jako ostatni i walczą do końca z żywiołem i własnymi słabościami.

Dyrektor regat, Krystian Szypka, tak podsumowuje zakończone właśnie regaty:

„Tegoroczna Bitwa wypadła znakomicie, a za sprawą pogody dała zawodnikom możliwość zasmakowania niemal wszystkich warunków żeglugi.  Od flauty na starcie, przez szybką żeglugę baksztagową przy wietrze do ósemki w skali Beauforta przed Gotlandią, żmudne halsowanie pod zmienny wiatr w czasie powrotu i znowu słaby wiatr na mecie.
Zawodnicy z końca stawki musieli się zmierzyć z rozkręcającym się w piątkowe popołudnie sztormem. Emocji i dramatycznych chwil nie brakowało, co także kibicom dostarczyło mnóstwa wrażeń, ale oczywiście najważniejsze jest to, że wszyscy żeglarze cali i zdrowi wrócili do domu.

Najtrudniejsze organizacyjnie są te momenty, kiedy tracimy kontakt z zawodnikiem i musimy w odpowiednim momencie podejmować kolejne kroki procedury bezpieczeństwa. W tym roku mieliśmy kilka takich stresujących momentów i trzy razy prosiliśmy o różnego typu pomoc nasze służby SAR, które pomagały nam bardzo profesjonalnie i były bardzo przyjaźnie nastawione, za co bardzo ratownikom dziękujemy.

Zawodnicy z roku na rok są wyraźnie lepiej przygotowani zarówno sprzętowo jak i w zakresie świadomości dotyczącej bezpieczeństwa i unikania zagrożeń. To procentuje w sytuacjach niebezpiecznych i skutkuje tym, że nawet w tak trudnych momentach jak złamanie masztu na jachcie Opole, zawodnicy wychodzą cało z opresji i umieją się odpowiednio zachować.

Pewne problemy są nie do uniknięcia, szczególnie w przypadku jachtów czarterowanych (ale nie tylko) - dotyczą one głównie autopilotów i radiotelefonów VHF.

Dlatego, jak po każdej Bitwie, zbieramy wnioski i podejmujemy kolejne kroki. Z pewnością regulamin na rok 2019 poprawimy o kilka kolejnych wymagań, a w trakcie inspekcji technicznych bardzo dokładnie będziemy sprawdzać sprawność radia na jachtach, bo zaniedbania w tym zakresie wprowadzają poważne zagrożenie. Zamierzamy także pracować nad dalszą poprawą skuteczności komunikacji z jachtami osłonowymi, aby w przypadku problemów technicznych dotyczących zawodnika móc szybko zmienić ustawienie jednostek asystujących.”

Przed ustaleniem finalnych wyników komisja sędziowska rozpatrzyła kilka przypadków specjalnych, jakie miały miejsce podczas tegorocznej edycji Wielkiej Żeglarskiej Bitwy o Gotland i podjęła następujące decyzje:

- Jerzy Matuszak, Dancing Queen - kara czasowa +20% za brak stosowania się do procedury komunikacyjnej, co w konsekwencji zmusiło organizatora do podjęcia działań specjalnych z pomocą służb SAR, stacji brzegowych i statków handlowych w rejonie żeglugi;

- Aleksandra Emche, Double Scotch - kara czasowa +10% za użycie niedozwolonego wytyku prowizorycznego do żagla przedniego przy braku wpisu SPL w świadectwie ORC;

- Aleksandra Emche, Double Scotch oraz Maciej Krzesiński - s/y Ocean 650 - kara czasowa +10% każdy, za nieuniknięcie kolizji, w wyniku której doszło do poważnych uszkodzeń i niebezpiecznej sytuacji dla obojga żeglarzy;

- Maciej Banach, Unique - dyskwalifikacja za rażące złamanie zasad bezpieczeństwa i komunikacji, co w konsekwencji zmusiło organizatora do uruchomienia procedury ratunkowej SAR.

Jednocześnie organizatorzy również doceniają zachowanie fair play Aleksandry Emche, która zeszła z trasy wyścigu, aby asystować dryfujący jacht Unique do czasu przybycia służb ratunkowych SAR.

Szczególne podziękowania organizatorzy kierują również do kapitanów i załóg jachtów osłonowych: Fujimo (Tomasz Kosobucki), Brązowa Atena (Łukasz Korab) i Estrella (Krzysztof Bieńkowski) za znakomitą pracę na trasie Bitwy i skuteczne asystowanie jachtów wymagających pomocy.

Uroczyste zakończenie Bitwy o Gotland 2018 połączone z wręczeniem nagród odbędzie się w dniu 27 października w hotelu Młyn w Elblągu.

Wyniki Bitwy o Gotland 2018


Klasa OPEN
1. Diamant 650, Mini 650, Krzysztof Kołakowski
2. Fidoo, POL-6768, Mini 650, Marcin Wroński
3. Krewetka, POL-17242, Scampi 30, Paweł Kielak
4. Black Out, Hero 101, Adrian Zadrożny, DNF
5. Ruth, POL-15317, Dufour 37GT, Maciej Szubski, DNF
6. Ocean 650, POL-790, Mini 650, Maciej Krzesiński DSQ
7. Unique, Dufour 410, Maciej Banach, DNE

Klasa ORC
1. Good Speed, POL-14000, Dufour 34, Witold Małecki
2. Konsal II, POL-3939, Slotta 1200, Ryszard Drzymalski
3. Busy Lizzy, POL-15946, FAURBY 999, Jakub Marjański
4. Blue Horizon, POL-10664, Delphia 47, Jacek Chabowski
5. DEXXTER, POL-15868, Dufour 382 GL, Witold Nabożny
6. Oceanna, POL-4719, Outborn 39, Zenon Jankowski
7. Zena II, POL-12152, Comet 36, Marek Marcinkowski
8. Trygław, POL-551, Draco, Dominik Ragiel
9. Dancing Queen, POL-15067, Dehler 46, Jerzy Matuszak
9. FACIL, POL-10830, FACIL 26, Tomasz Kubacki
11. Four Winds, POL-6544, Tango 30, Wiesław Krupski
12. ARIETIS, POL-2203, Carter 30, Łukasz Wasielewski
13. Odysey, POL-19679, JOD35, Tomasz Ładyko
14. Double Scotch, Sadler 32, Aleksandra Emche
15. RAINBOW, POL-15127, Bavaria 37 Cruiser, Honorata Wąsowicz DNF
15. OPOLE, POL-15317, DELPHIA 37R, Andrzej Kopytko DNF

Sponsorem strategicznym Bitwy o Gotland - Delphia Challenge 2018 - jest firma Delphia Yachts. Pozostali sponsorzy to: Eljacht, Kompas, Teknos-Oliva, Maristo.pl, Ocean Team, Henri Lloyd Polska, SailingFactory, Octopus Charter.

Partnerzy portalu

taurus_sea_power_390x100_gif_2020

Dziękujemy za wysłane grafiki.