• <
szkoła_morska_w_gdyni_980x120_gif_2020

Studenci Politechniki Wrocławskiej konstruują łódź solarną na zawody w Monako

ew

05.11.2018 12:31 Źródło: PAP
Strona główna Edukacja Morska, Nauka, Szkoły Morskie, Praca na Morzu Studenci Politechniki Wrocławskiej konstruują łódź solarną na zawody w Monako

Partnerzy portalu

Studenci Politechniki Wrocławskiej konstruują łódź solarną na zawody w Monako - GospodarkaMorska.pl

Wyścigową łódź zasilaną panelami fotowoltaicznymi konstruują studenci z Politechniki Wrocławskiej. Studenci chcą wystartować w międzynarodowych zawodach łodzi solarnych, które w lipcu 2019 r. odbędą się w Monako.

Grupa projektowa PWr Solar Boat, która pracuje nad konstrukcją łodzi, powstała z inicjatywy studentów Kół Naukowych „Flow” i „Płomień” działających na Wydziale Mechaniczno-Energetycznym Politechniki Wrocławskiej. W przedsięwzięciu uczestniczy ok. 50 studentów i studentek uczelni.

Jak poinformował w poniedziałek PAP Michał Ciepielski z biura prasowego Politechniki Wrocławskiej, projekt zakłada budowę jednoosobowej łodzi o długości ok. 5,5 m wyposażonej w panele fotowoltaiczne o powierzchni 6 m kw. Zwrócił uwagę, że studenci postanowili w swoim projekcie połączyć łódź z samolotem. „Samo przerobienie kajaka na napęd solarny nie jest zbyt trudne, dlatego zdecydowaliśmy się na skok na głęboką wodę. W swoim projekcie chcemy bowiem wykorzystać hydroskrzydła” – powiedział członek sekcji konstrukcji Robert Płaczek, cytowany w przesłanym PAP komunikacie.

Ciepielski wyjaśnił, że hydroskrzydła to specjalne płaty nośne, które są montowane pod kadłubem. Przy nabraniu odpowiedniej prędkości powodują one wynurzanie się kadłuba z wody, dzięki czemu zmniejsza się opór i łódź może płynąć znacznie szybciej. Tego typu rozwiązania stosowane są m.in. w wodolotach, a w wypadku łodzi solarnych pozwalają na bardziej efektywne wykorzystanie mocy silnika i paneli.

Silnik zastosowany w projekcie będzie miał moc ok. 5 kW, a kadłub ma zostać wykonany z włókna węglowego. Sterowanie ma być trójpłaszczyznowe.

Łódź zostanie również wyposażona w gaśnicę oraz awaryjny system wyłączający wszystkie urządzenia, który ma się uruchamiać automatycznie w momencie, gdy pilot straci nad nią kontrolę. „Nasza łódź będzie tak naprawdę pływającym laboratorium, mamy tu bowiem do czynienia z ogromnym projektem badawczym, na którym w przyszłości będzie można oprzeć prace naukowe. To wielkie wyzwanie i szansa, żeby się czegoś nauczyć dla wszystkich osób zaangażowanych w budowę” – dodał koordynator sekcji elektryki i elektroniki Hubert Biliński.

Obecnie studenci pracują nad prototypem łodzi, a testy chcą przeprowadzić wiosną na Odrze. W lipcu 2019 r. planują ze swoją konstrukcją wystartować na zawodach łodzi solarnych w Monako. Jak podkreślił Ciepielski, to największa i najbardziej prestiżowa tego typu impreza na świecie, w której biorą udział nie tylko studenci, lecz także profesjonalne zespoły konstruktorów. Ekipy startujące w zawodach rywalizują w trzech konkurencjach – przyspieszenia, slalomu oraz wyścigach.

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.