Obowiązująca od 1 stycznia 2015 r. tzw. dyrektywa siarkowa, obok oczywistych dla armatorów konsekwencji ekonomicznych, niesie za sobą także szereg zmian w podejściu do negocjowania i formułowania umów czarterowych. W poprzedniej części artykułu wskazane zostały niektóre z nich. Poniżej prezentujemy kolejne aspekty, na które warto zwrócić uwagę.
Sporna sytuacja nastąpić może w wypadku, gdy statek został skontrolowany przez właściwe organy kontroli portowej lub inną upoważnioną agencję państwową a paliwo, z którego ma docelowo korzystać jednostka narusza normy wyznaczone w konwencji MARPOL. Niechybnie powyższe może spowodować spór pomiędzy armatorem a czarterującym, co do tego czy konkretny zasób paliwa został dostarczony w oparciu o postanowienia zawartej między stronami umowy.
Co więcej, spór między stronami może dotyczyć powodów, dla których dany zasób paliwa jest niezgodny z przyjętymi wymogami. W podanym kontekście należałoby wziąć pod rozwagę okoliczności odnoszące się do ewentualnych problemów z dostarczeniem paliwa, zanieczyszczeniami na pokładzie statku, przebiegiem procedury pobierania próbek czy przebiegiem samej procedury testowania. Niemniej jednak prawdopodobne jest, iż niezbędne okażą się bardzo dokładne badania wykonywane w celu ustalenia rzeczywistej przyczyny tego stanu rzeczy.
Biorąc pod uwagę bardzo niski margines błędu stawiany przez wprowadzone regulacje a polegający na zapewnieniu paliwa z udziałem siarki w wysokości nie większej niż 0,1% rodzą się kolejne obawy. Są one tym bardziej uzasadnione, że paliwo niskosiarkowe stosunkowo łatwo może być skażone w większym stopniu.
Armatorzy wobec tak ukształtowanego porządku powinni być przygotowani na to, iż w zakresie powziętych działań egzekucyjnych i nałożonych kar właściwe organy kontrolne będą koncentrować się przede wszystkim na samym statku. Wątpliwości co do niewłaściwie dostarczonego paliwa oraz wszelkie inne spory umowne pomiędzy armatorem a czarterującym nie będą stanowić podstawy, do choćby częściowego uchylenia się od decyzji kontrolnych.
Należy uznać, że z całą pewnością zarówno czarterujący jak i armator będą konsekwentnie dążyć do zmniejszenia kosztów konkretnej podróży poprzez zmniejszenie zapotrzebowania na spalenie droższego paliwa niskosiarkowego, a to może być możliwe poprzez staranne planowanie podróży. Fundamentalne znaczenie ma w tym kontekście wykluczenie sytuacji, w której cięcia kosztów i decyzje stricte biznesowe są respektowane bardziej niż postanowienia zawarte w umowie czarteru czy przewozu (w przypadku podróży z ładunkiem).
Aby zminimalizować czas przebywania w strefie ECA (Emission Control Areas) lub uniknąć takiego pobytu całkowicie, operujący statkiem powinien mieć podstawę działania w treści umowy czarteru czy treści konosamentu. Takie uprawnienie musi zostać przyznane stronie zanim będzie mogła skorzystać z innej trasy niż bezpośrednia. W obliczu braku odpowiedniej klauzuli wskazującej i przyznającej taką podstawę, prawdopodobnym jest naruszenie umowy, co dodatkowo może wpłynąć również na zakres ubezpieczenia.
Podsumowując, warto wyjść z generalnego założenia, że im lepiej skonstruowana umowa i większa precyzja zawartych w niej klauzul, tym większe prawdopodobieństwo, że albo nie dojdzie do potencjalnego sporu albo rozwiązanie takowego odbędzie się według z góry ustalonych przez obie strony reguł. Stąd poświęcenie czasu na przegląd istniejących rozwiązań w świetle najnowszych regulacji i dokonanie stosownych modyfikacji do umów zaprocentować powinno ograniczeniem ryzyka związanego z ewentualnymi sporami w przyszłości.
Radca prawny Dariusz Szymankiewicz
Asystent prawny Szymon Romanowicz
„Marek Czernis Kancelaria Radcy Prawnego”
w Szczecinie
Więcej informacji znajdą Państwo na stronie www.czernis.pl
Ukraińska agencja wskazała firmę, która zajmie się sprzedażą superjachtu zarekwirowanego rosyjskiemu oligarsze
Ciemne chmury nad Orlen Trading Switzerland. Utracone zaliczki dotyczyły ropy m.in. z Wenezueli
Władze USA decydują się na trzykrotne zwiększenia cła na stal i aluminium z Chin. Celem jest ochrona własnego rynku
Czy gospodarka chińska przebudzi się? Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 11-14/2024)
XII Ogólnopolska Konferencja Prawa Morskiego na Uniwersytecie Gdańskim
MFW: Nieefektywna ochrona infrastruktury krytycznej w RP przed atakami w cyberprzestrzeni