pc
Kraj UE, który nie akceptuje relokacji migrantów, powinien być "surowo karany" - ocenił w poniedziałek nowy szef MSZ Włoch Luigi Di Maio. Tak zareagował na krytykę ze strony władz Węgier, zarzucających Rzymowi "niebezpieczne" postępowanie w sprawie migracji.
W wydanym oświadczeniu szef współrządzącego we Włoszech Ruchu Pięciu Gwiazd odniósł się do słów węgierskiego ministra spraw zagranicznych Petera Szijjarto, który w telewizji skrytykował decyzję rządu Włoch o wpuszczeniu do portu na Lampedusie statku organizacji pozarządowej Ocean Viking z 82 migrantami na pokładzie. Trafią oni na mocy porozumienia do pięciu krajów UE - do Włoch, Niemiec, Francji, Portugalii i Luksemburga. Władze Węgier nie akceptują kwot relokacji.
Według Szijjarto decyzja o przyjęciu statku jest "godna ubolewania" i "niebezpieczna", gdyż - w jego ocenie - do Europy znów będzie mogło dostać się nielegalnie wielu migrantów. "My to odrzucamy" – podkreślił Szijjarto, dodając, że Węgry nie zgodzą się na żadne kwoty i za wszelką cenę będą bronić swych granic.
W reakcji na te słowa Di Maio ocenił, że opinia wyrażona przez węgierski rząd jest przykładem "instrumentalnego wykorzystania" kwestii migracji.
"Włochy od lat żyją w kryzysie wywołanym także i przede wszystkim przez obojętność niektórych europejskich partnerów, takich jak Węgry. Łatwo zachowywać się jak suwerenista wobec granic innych krajów" - dodał szef włoskiej dyplomacji. "Ten, kto nie akceptuje kwot (migrantów), powinien zostać surowo ukarany. Włochy nie mogą i nie wezmą same na siebie problemu, który dotyczy całej UE" - podkreślił Di Maio.
W podobnie ostrym sporze z władzami Węgier, zwłaszcza z ministrem Szijjarto, był wcześniej rząd centrolewicowej włoskiej Partii Demokratycznej, która od początku września jest koalicjantem Ruchu Pięciu Gwiazd.
XII Ogólnopolska Konferencja Prawa Morskiego na Uniwersytecie Gdańskim
MFW: Nieefektywna ochrona infrastruktury krytycznej w RP przed atakami w cyberprzestrzeni
Umowa o budowę statku – skutki „permissible delay”
Saab i Damen nie mogą się pogodzić z porażką w przetargu na niderlandzką "Orkę". Pójdą na noże z Naval Group?
Czarter na czas – naruszenie obowiązku płatności „hire”
Katastrofa mostu w Baltimore przyczyną strat dla żeglugi