pc
Minister spraw zagranicznych Iranu Mohammad Dżawad Zarif pogratulował we wtorek Borisowi Johnsonowi wyboru na szefa konserwatystów, a tym samym premiera Wielkiej Brytanii. W swoim wpisie na Twitterze zaznaczył, że Teheran nie chce konfrontacji z Londynem.
"Gratuluję mojemu byłemu odpowiednikowi Borisowi Johnsonowi zastania premierem Wielkiej Brytanii - napisał Zarif. - Iran nie chce konfrontacji. Ale mamy 1500 mil wybrzeża Zatoki Perskiej. To są nasze wody i będziemy ich bronili".
"Przejęcie przez rząd (Theresy) May irańskiego tankowca na rozkaz Stanów Zjednoczonych jest czystym piractwem" - ocenił szef irańskiej dyplomacji.
Były minister spraw zagranicznych Wielkiej Brytanii Boris Johnson został przewodniczącym Partii Konserwatywnej pokonując obecnego szefa dyplomacji tego kraju Jeremy'ego Hunta. W środę Johnson obejmie urząd premiera w miejsce ustępującej Theresy May.
W ostatnich dniach doszło do wzrostu napięcia na linii Teheran-Londyn. W piątek irańska Gwardia Rewolucyjna przejęła brytyjski tankowiec Stena Impero w pobliżu cieśniny Ormuz. Iran twierdzi, że statek zderzył się z łodzią rybacką, a następnie zignorował ją, gdy wzywała pomocy. Zarówno sam statek, jak i jego 23-osobowa załoga przebywają obecnie w Iranie.
Przejęcie Steny Impero komentowane jest jako odwet Teheranu za zatrzymanie na początku lipca przez Brytyjczyków irańskiego tankowca Grace 1 w pobliżu Gibraltaru, czego dokonano w związku z podejrzeniami, że statek narusza sankcje UE nałożonych na Syrię. Zdaniem Teheranu zatrzymanie statku było bezprawne.
SEA Europe: Czas na wspólną pracę na rzecz Europejskiej Strategii Przemysłu Morskiego
Warunki klimatyczne i zagrożenie tras morskich zmartwieniem Włochów. Chodzi o wzrost cen... kawy
Ukraińska agencja wskazała firmę, która zajmie się sprzedażą superjachtu zarekwirowanego rosyjskiemu oligarsze
Ciemne chmury nad Orlen Trading Switzerland. Utracone zaliczki dotyczyły ropy m.in. z Wenezueli
Władze USA decydują się na trzykrotne zwiększenia cła na stal i aluminium z Chin. Celem jest ochrona własnego rynku
Czy gospodarka chińska przebudzi się? Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 11-14/2024)