pc
Sekretarz generalny ONZ Antonio Guterres "stanowczo potępił" w czwartek ataki na dwa tankowce w Zatoce Omańskiej i ostrzegł, że świat nie może sobie pozwolić na "poważną konfrontację w regionie Zatoki Perskiej".
"Zdecydowanie potępiam jakikolwiek atak na statki cywilne. Trzeba ustalić fakty i znaleźć odpowiedzialnych" - oświadczył Guterres na posiedzeniu Rady Bezpieczeństwa ONZ poświęconemu współpracy Narodów Zjednoczonych i Ligi Państw Arabskich.
Z kolei sekretarz generalny Ligi Ahmed Abul Gheit potępił "niebezpieczny rozwój" wydarzeń na Bliskim Wschodzie. Wezwał RB ONZ do działania przeciwko stronom za to odpowiedzialnym w celu utrzymania bezpieczeństwa i stabilizacji w regionie Zatoki Perskiej. "Niektóre kraje próbują +wzniecać pożary+ w regionie i musimy być tego świadomi" - oświadczył na forum Rady, nie wymieniając żadnego kraju.
Dwa tankowce - norweski MT Front Altair pływający pod banderą Wysp Marshalla i japoński Kokuka Courageous - były w czwartek celem niezidentyfikowanego ataku u wybrzeży Iranu w Zatoce Omańskiej. W jednym przypadku na pokładzie doszło do eksplozji i pożaru, w drugim do bliżej nieokreślonego incydentu i uszkodzenia kadłuba. Z obu jednostek ewakuowano łącznie 44 członków załóg.
Ani marynarka wojenna USA, która pospieszyła z pomocą tankowcom, ani operatorzy jednostek nie wyjaśnili, co spowodowało atak, ani kto go przeprowadził. Oba tankowce były wyładowane produktami ropopochodnymi. MT Front Altair płonął przez kilka godzin; ogień strawił połowę jednej z burt statku - pisze Associated Press.
Czwartkowy incydent jest drugim w ciągu miesiąca na tym strategicznym akwenie. Na początku maja u wybrzeży Zjednoczonych Emiratów Arabskich doszło do "ataków sabotażowych" na cztery statki handlowe, w tym saudyjskie tankowce. Do ataków nikt się nie przyznał, ale doradca prezydenta USA ds. bezpieczeństwa narodowego John Bolton obwinił o nie Iran. Teheran odrzuca te oskarżenia.
MFW: Nieefektywna ochrona infrastruktury krytycznej w RP przed atakami w cyberprzestrzeni
Umowa o budowę statku – skutki „permissible delay”
Saab i Damen nie mogą się pogodzić z porażką w przetargu na niderlandzką "Orkę". Pójdą na noże z Naval Group?
Czarter na czas – naruszenie obowiązku płatności „hire”
Katastrofa mostu w Baltimore przyczyną strat dla żeglugi
Sea Cargo Charter rozszerza swoją działalność aby przyspieszyć dekarbonizację żeglugi