pc
Unijne polityki powinny uwzględniać priorytety Inicjatywy Trójmorza - powiedziała w czwartek po spotkaniu prezydentów państw tej grupy prezydent Chorwacji Kolinda Grabar-Kitarović.
"To szczyt inicjatywy, która rośnie, rozwija się i złapała wiatr w żagle" - powiedziała Grabar-Kitarović w czwartek w słoweńskim Brdzie.
"Jednym z naszych celów jest wzmocnienie naszego głosu, abyśmy byli słuchani tak samo jak wszyscy inni w Unii Europejskiej, kiedy są tworzone unijne polityki" - stwierdziła. "Cele i główne priorytety naszej inicjatywy powinny być włączone w polityki unijne, zarówno te istniejące, jak i te, które będą powstawały" - dodała.
"Z naszej wizji, która szła w kierunku niwelowania różnic w Europie, rodzą się konkretne projekty, które będą dofinansowywane przez UE"- zaznaczyła. Zwróciła też uwagę na wsparcie ze strony Banku Światowego, Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju, a także partnerów z Niemiec i Stanów Zjednoczonych. Podkreśliła znaczenie funduszu inwestycyjnego Inicjatywy Trójmorza.
Dodala, że uczestnictwo przewodniczącego Komisji Europejskiej Jean-Claude'a Junckera potwierdza stałe wsparcie KE i UE dla inicjatywy.
Zapewniła, że Inicjatywa Trójmorza jest otwarta na innych. Wskazywała na dotychczasowy dorobek Trójmorza. "Stworzyliśmy pozytywną konkurencję między państwami uczestniczącymi" - powiedziała. Podkreśliła, że zaangażowane w inicjatywę kraje osiągnęły zakładany cel wzrostu gospodarczego, niwelując także różnice między regionami, państwami Trójmorza, a także między krajami Inicjatywy Trójmorza a pozostałymi członkami Unii.
"Dopełnimy tego dzieła, budując infrastrukturę" – zadeklarowała.
Podkreśliła znaczenie relacji transatlantyckich i wyraziła zadowolenie z udziału w spotkaniu amerykańskiego sekretarza energii Ricka Perry'ego.
XII Ogólnopolska Konferencja Prawa Morskiego na Uniwersytecie Gdańskim
MFW: Nieefektywna ochrona infrastruktury krytycznej w RP przed atakami w cyberprzestrzeni
Umowa o budowę statku – skutki „permissible delay”
Saab i Damen nie mogą się pogodzić z porażką w przetargu na niderlandzką "Orkę". Pójdą na noże z Naval Group?
Czarter na czas – naruszenie obowiązku płatności „hire”
Katastrofa mostu w Baltimore przyczyną strat dla żeglugi