Angielski Sąd Najwyższy orzekł, że ubezpieczyciele muszą zapłacić 76,3 mln USD na pokrycie całkowitej utraty konstrukcyjnej 150.000 DWT tankowca "Brillante Virtuoso", który został zajęty i uszkodzony przez piratów z Adenu w 2011 roku.
Sąd orzekł również, że skarżący są uprawnieni do zwrotu kosztów ratownictwa i wydatków, informuje Shippingazette, powołując się na rzecznika New York\'s Maritime.
Przedmiotem sporu było ustalenie, co obejmuje pojęcie "całkowita utrata konstrukcyjna", bowiem ubezpieczyciel i armator inaczej je interpretowali.
W odpowiedzi sąd przyjął zasadę uściślająca powyższe określenie, czy statek został uszkodzony w stopniu, który oznaczał całkowitą utratę zdolności manewrowej.
6 lipca 2011 roku tankowiec - płynący z portu Kercz (Ukraina) do Qingdao (Chiny) z ładunkiem oleju opałowego - został przejęty po wypłynięciu z Kanału Sueskiego przez piratów somalijskich.
Nakazali oni, aby statek udał się do Adenu. Ale po tym, jak zatrzymał się główny silnik i nie można go było ponownie uruchomić, piraci zdetonowali bombę zapalającą w maszynowni.
Wybuch spowodował pożar, który znacznie uszkodził maszynownię statku, rurę kominową i nadbudówkę. Wkrótce później, piraci uciekli. Załogę uratował krążownik rakietowy USS Philippine Sea.
Sąd uznał, że jeśli statek tylko częściowo utraciłby zdolność manewrową, wnioskodawca byłby uprawniony nie tylko do odszkodowania za szkody i pokrycie kosztów pracy, ale również za szkody w postaci utraty wpływów z frachtu.
Ładunek „Brillante Virtuoso” był ubezpieczony w spółce RSA (dawniej: Royal i Sun Alliance), a interesy właściciela ładunku reprezentowali londyńscy prawnicy z kancelarii Waltons & Morse. W imieniu armatora – greckiej spółki Suez Fortune Investment (pływającej pod banderą Liberii) - działała kancelaria Rhys Clift of Hill Dickinson.
MFW: Nieefektywna ochrona infrastruktury krytycznej w RP przed atakami w cyberprzestrzeni
Umowa o budowę statku – skutki „permissible delay”
Saab i Damen nie mogą się pogodzić z porażką w przetargu na niderlandzką "Orkę". Pójdą na noże z Naval Group?
Czarter na czas – naruszenie obowiązku płatności „hire”
Katastrofa mostu w Baltimore przyczyną strat dla żeglugi
Sea Cargo Charter rozszerza swoją działalność aby przyspieszyć dekarbonizację żeglugi