• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Precedensowy wyrok dot. szkód po ataku piratów

Strona główna Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska Precedensowy wyrok dot. szkód po ataku piratów

Partnerzy portalu

Angielski Sąd Najwyższy orzekł, że ubezpieczyciele muszą zapłacić 76,3 mln USD na pokrycie całkowitej utraty konstrukcyjnej 150.000 DWT tankowca "Brillante Virtuoso", który został zajęty i uszkodzony przez piratów z Adenu w 2011 roku.

Sąd orzekł również, że skarżący są uprawnieni do zwrotu kosztów ratownictwa i wydatków, informuje Shippingazette, powołując się na rzecznika New York\'s Maritime.

Przedmiotem sporu było ustalenie, co obejmuje pojęcie "całkowita utrata konstrukcyjna", bowiem ubezpieczyciel i armator inaczej je interpretowali.

W odpowiedzi sąd przyjął zasadę uściślająca powyższe określenie, czy statek został uszkodzony w stopniu, który oznaczał całkowitą utratę zdolności manewrowej.

6 lipca 2011 roku tankowiec - płynący z portu Kercz (Ukraina) do Qingdao (Chiny) z ładunkiem oleju opałowego - został przejęty po wypłynięciu z Kanału Sueskiego przez piratów somalijskich.

Nakazali oni, aby statek udał się do Adenu. Ale po tym, jak zatrzymał się główny silnik i nie można go było ponownie uruchomić, piraci zdetonowali bombę zapalającą w maszynowni.

Wybuch spowodował pożar, który znacznie uszkodził maszynownię statku, rurę kominową i nadbudówkę. Wkrótce później, piraci uciekli. Załogę uratował krążownik rakietowy USS Philippine Sea.

Sąd uznał, że jeśli statek tylko częściowo utraciłby zdolność manewrową, wnioskodawca byłby uprawniony nie tylko do odszkodowania za szkody i pokrycie kosztów pracy, ale również za szkody w postaci utraty wpływów z frachtu.   

Ładunek „Brillante Virtuoso” był ubezpieczony w spółce RSA (dawniej: Royal i Sun Alliance), a interesy właściciela ładunku reprezentowali londyńscy prawnicy z kancelarii Waltons & Morse. W imieniu armatora – greckiej spółki Suez Fortune Investment (pływającej pod banderą Liberii) - działała kancelaria Rhys Clift of Hill Dickinson.

Źródło:
wnp.pl

Partnerzy portalu

KONFERENCJA_PRAWA_MORSKIEGO_UG_2024
legal_marine_mateusz_romowicz_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.