• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

MSZ Wielkiej Brytanii planuje utworzenie europejskiej misji morskiej w cieśninie Ormuz

pc

23.07.2019 03:18 Źródło: PAP
Strona główna Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska MSZ Wielkiej Brytanii planuje utworzenie europejskiej misji morskiej w cieśninie Ormuz

Partnerzy portalu

MSZ Wielkiej Brytanii planuje utworzenie europejskiej misji morskiej w cieśninie Ormuz - GospodarkaMorska.pl

Brytyjski minister spraw zagranicznych Jeremy Hunt zapowiedział w poniedziałek możliwość utworzenia europejskiej misji morskiej, mającej zapewnić ochronę statków handlowych w cieśninie Omruz po piątkowym przejęciu przez irańską Gwardię Rewolucyjną tankowca Stena Impero.

Występując w Izbie Gmin, szef dyplomacji podkreślił swoje oburzenie zaistniałą sytuacją, określając ją mianem "rażącego" naruszenia konwencji międzynarodowych, które - w jego ocenie - sprowadzało się do wspieranego przez władze w Teheranie aktu piractwa.

"Zgodnie z prawem międzynarodowym Iran nie miał prawa do przeszkodzenia jednostce w przeprawie, a tym bardziej wejść na jej pokład" - zaznaczył.

Minister odrzucił jednocześnie irańską argumentację, że przejęcie pływającej pod brytyjską banderą Steny Impero jest odwetem za zatrzymanie przez Gibraltar irańskiego tankowca Grace 1, który przewoził ropę do Syrii, naruszając tym samym unijny reżim sankcyjny.

"Nie ma porównania między nielegalnym przejęciem przez Iran jednostki pływającej po uznawanym szlaku żeglugi, gdzie Stena Impero miała wszelkie prawo się znajdować, a egzekwowaniem unijnych sankcji wobec statku, który dobrowolnie wpłynął na wody brytyjskiego terytorium zamorskiego" - zaznaczył.

Polityk jednocześnie ujawnił, że w ciągu ostatnich 48 godzin "odbył konstruktywne rozmowy z szeregiem państw" w sprawie utworzenia europejskiej misji morskiej, która mogłaby operować w regionie, aby zapewnić bezpieczeństwo żeglugi, zapowiadając dalsze rozmowy w tej sprawie.

"Nowa służba skupi się na ochronie swobody nawigacji, pamiętając o tym, że 20 proc. światowej ropy i 25 proc. skroplonego gazu ziemnego jest transportowane tą trasą" - podkreślił, dodając, że rząd w Londynie nie bierze pod uwagę opcji ustąpienia w tej sprawie.

"Jeśli Iran pozostanie na tej niebezpiecznej ścieżce, to musi zaakceptować, że ceną za to będzie większa obecność zachodniego wojska na wodach wzdłuż jego wybrzeża: nie dlatego, że chcemy eskalacji napięć, ale po prostu dlatego, że swoboda nawigacji (po wodach międzynarodowych) jest zasadą, której Wielka Brytania i jej sojusznicy zawsze będą bronić" - argumentował.

Hunt zaznaczył także, że rząd w Londynie będzie apelował do armatorów o wcześniejsze informowanie władz o planowanych przeprawach przez cieśninę Ormuz, co pozwoli na zapewnienie "najbezpieczniejszego sposobu przepłynięcia, co może wiązać się z pokonywaniem trasy w konwoju". Jednocześnie zaznaczył jednak, że nie ma takich możliwości, aby każda jednostka mogła liczyć na ochronę ze strony brytyjskiej marynarki wojennej.

Tankowiec Stena Impero został przejęty w piątek przez irańską Gwardię Rewolucyjną krótko po 19 czasu lokalnego (17 czasu polskiego) w trakcie przepływania przez międzynarodowe wody w pobliżu cieśniny Ormuz.

Partnerzy portalu

KONFERENCJA_PRAWA_MORSKIEGO_UG_2024
legal_marine_mateusz_romowicz_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.