pc
Sytuacja w Zatoce Perskiej wymaga współpracy USA i Europy - powiedział wiceminister Spraw Zagranicznych Marcin Przydacz w Helsinkach podczas spotkania szefów MSZ państw UE. Ministrowie rozmawiali m.in. o sytuacji w Zatoce Perskiej oraz na Bałkanach Zachodnich - poinformowało w piątek MSZ.
W dniach 29-30 sierpnia w Helsinkach odbywa się nieformalne spotkanie ministrów spraw zagranicznych państw Unii Europejskiej. Bierze w nich udział podsekretarz stanu w MSZ Marcin Przydacz.
Przedstawiciele polityki zagranicznej państw UE rozmawiali o sytuacji w Zatoce Perskiej, na Bałkanach Zachodnich, zagrożeniach hybrydowych oraz kwestiach związanych z Arktyką - podało biuro prasowe MSZ.
"Sytuacja w Zatoce Perskiej budzi nasze poważne zaniepokojenie. Deeskalacja napięć wymaga współpracy Stanów Zjednoczonych i Europy" - powiedział Przydacz.
Wiceminister spraw zagranicznych podkreślił także "konieczność dalszego rozwoju zdolności Unii Europejskiej w dziedzinie zwalczania zagrożeń hybrydowych i wzmocnienia współpracy Unii Europejskiej i NATO w tym zakresie".
Podsekretarz stanu w MSZ "zwrócił uwagę na aktywność Polski w zakresie długofalowych działań stabilizacyjnych, zachęcając do udziału w pracach grup roboczych Procesu Warszawskiego".
MSZ poinformowało, że wiceminister Przydacz wziął udział w dyskusji nt. Bałkanów Zachodnich, wspólnie z przedstawicielami państw Półwyspu Bałkańskiego. Przydacz przypomniał o "aktywności Polski w regionie Bałkanów Zachodnich, m.in. poprzez działania w ramach tegorocznego przewodnictwa Warszawy w Procesie Berlińskim."
"Polska oczekuje pozytywnych decyzji UE w październiku br. dotyczących rozpoczęcia negocjacji akcesyjnych z kolejnymi państwami bałkańskimi" - mówił.
W rozmowach o Arktyce Przydacz zaznaczył zaangażowanie Polski w tej sprawie. "Warszawa jest m.in. obserwatorem w Radzie Arktycznej i inicjatorem Formatu Warszawskiego, gromadzącego państwa" - powiedział.
MFW: Nieefektywna ochrona infrastruktury krytycznej w RP przed atakami w cyberprzestrzeni
Umowa o budowę statku – skutki „permissible delay”
Saab i Damen nie mogą się pogodzić z porażką w przetargu na niderlandzką "Orkę". Pójdą na noże z Naval Group?
Czarter na czas – naruszenie obowiązku płatności „hire”
Katastrofa mostu w Baltimore przyczyną strat dla żeglugi
Sea Cargo Charter rozszerza swoją działalność aby przyspieszyć dekarbonizację żeglugi