• <

15 marynarzy porzuconych na gazowcu

sons/offshore-energy

15.05.2020 11:13 Źródło: offshore-energy.biz
Strona główna 15 marynarzy porzuconych na gazowcu
15 marynarzy porzuconych na gazowcu - GospodarkaMorska.pl

Hiszpański gazowiec  zakotwiczony w Zatoce Manilskiej na Filipinach utracił sterowność, ale na jego pokładzie znajduje się 15 marynarzy, którym brakuje zapasów i elektryczności - poinformowała Międzynarodowa Federacja Pracowników Transportu (ITF).

ITF doniosło, że MV Celanova, należący do GLOBALGAS SA z Madrytu w Hiszpanii, został porzucony przez armatora, który zostawił załogę bez wynagrodzenia na wiele miesięcy.

Jak poinformowano, część hiszpańskiej i karaibskiej załogi jest na pokładzie od sierpnia, inni od listopada.

Tankowiec zepsuł się w grudniu i utracił sterowność. Został odholowany i został zakotwiczony w Zatoce Manilskiej.

14 lutego kontrola państwa portu zatrzymała statek po tym, jak władze stwierdziły, że narusza Konwencję o pracy na morzu MLC w zakresie niewypłaconych wynagrodzeń.

ITF wzywa władze filipińskie do zezwolenia statkowi na wejście do portu, aby umożliwić państwu i ubezpieczycielom statku udzielenia pomocy marynarzom.

Lokalne władze zgodziły się, ale tylko pod warunkiem, że zostanie wynajęty holownik i będzie pozostawał w gotowości podczas cumowania.

„Pracowałem przez 14 lat jako inspektor ITF, jak dotąd zajmowałem się wieloma opuszczonymi statkami i po raz pierwszy ktoś poprosił załogę o zapłatę za wynajęcie holownika” - powiedział Luz Baz, koordynator ITF z Hiszpanii.

„Statek musi być w porcie. Załoga nie może uruchomić silnika. Coś musi zostać zrobione. Załoga jest zdesperowana. Potrzebują paliwa, świeżej wody, zapasów, leków, części zabezpieczających.”

Co więcej, hiszpański bank hipoteczny ABANCA podobno forsuje próby sprzedaży statku w celu sfinansowania długów właściciela.

Baz napisał do władz morskich w Manili z ostrzeżeniem, że statek i załoga znajdują się w niebezpieczństwie, ponieważ istnieje wysokie ryzyko potencjalnego dryfowania kotwicy, pożaru na pokładzie lub wypadku, gdyż nie mają możliwości wymanewrować.

„Sytuacja poważnie zagraża bezpieczeństwu i zdrowiu załogi. Są wyczerpani po miesiącach ogromnego stresu" - napisał.

Trudna sytuacja załogi jest dodatkowo komplikowana przez pandemię COVID-19.

Według raportu MOP, utrzymywano kontakt z właścicielem statku i wydano instrukcje dostarczania żywności i paliwa załodze.

MOP podał także, że inspektor z kraju macierzystego statku był na jego pokładzie od 27 lutego do 2 marca, w celu skontrolowania rzeczywistej sytuacji. Hiszpańska Administracja Morska pracuje nad doprowadzeniem członków załogi do repatriacji, we współpracy ze wszystkimi zainteresowanymi stronami, w tym ITF.

Według raportów MOP, rząd hiszpański skontaktował się również z rządem Filipin z prośbą o dokowanie statku w bezpiecznym porcie.

Kapitan statku Rolando Garcia Alarcon ostrzegł MOP, że statek ma poważne braki techniczne.

„Poprosił o zezwolenie na postój statku, ze względów humanitarnych i bezpieczeństwa.  Statek nie ma steru, paliwa i świateł. Kapitan poinformował również, że łańcuchy i kotwice statku zostały uszkodzone. Śmieci na pokładzie również stanowią zagrożenie dla zdrowia, załogi i statku, powodując ryzyko pożaru" - powiedział kapitan.

ITF napisało do Międzynarodowej Organizacji Pracy z prośbą o ich interwencję.

Dziękujemy za wysłane grafiki.