jm
Forum Gospodarki Morskiej Gdynia przez lata wypracowało sobie status jednej z najważniejszych imprez o charakterze gospodarczym w regionie i Polsce. Tegoroczna, 20. edycja, przyniosła po raz kolejny dyskusje na tematy ważne dla branży i wspólne próby poszukiwań rozwiązań aktualnych problemów.
Forum Gospodarki Morskiej Gdynia 2021 było wyjątkowe z wielu powodów. Po raz pierwszy impreza została rozciągnięta do dwóch dni i odbyła się 7 i 8 października. Po raz pierwszy także, rzecz jasna z powodów związanych z Covid-19, impreza była dostępna jedynie online. Widzowie mogli uczestniczyć w panelach dyskusyjnych poprzez czat, a całe wydarzenie było transmitowane w dwóch językach za pośrednictwem Youtube. Dzięki takim zabiegom uczestnicy mogli brać udział we wszystkich panelach dyskusyjnych.
Dzień pierwszy: logistyka i edukacja
Pierwszy dzień imprezy rozpoczął się od
powitania gości przez wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki Katarzynę
Gruszecką-Spychałę i lidera Forum Sławomira Kalickiego, oraz krótkich
wystąpień Anny Clunes, Brytyjskiej Ambasador w Polsce, Magdy
Kopczyńskiej, dyrektor w Dyrekcji ds. Mobilności i Transportu Komisji
Europejskiej oraz Jacka Sadaja, prezesa Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
Wręczono także nagrodę zwycięzcom konkursu „Morze mnie kręci” za film o
gospodarce morskiej.
Następnie przyszedł czas na część
merytoryczną. Pierwszy panel tego dnia poświęcony był portom morskim i
logistyce. Jego liderem był Marek Tarczyński. Moderatorem dyskusji był
prof. Andrzej Grzelakowski z Uniwersytetu Morskiego w Gdyni, a wzięli w
niej udział reprezentanci portów w Gdańsku, Gdyni oraz Szczecinie i
Świnoujściu, jak i dyrektorzy terminali kontenerowych w Gdańsku i Gdyni
oraz Magdalena Fitak z Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
Podczas rozmowy podjęte zostały m.in. tematy jednoczesnego rozwoju
trzech terminali kontenerowych na polskim wybrzeżu, ale także projektów
infrastrukturalnych zapewniających połączenia do portów drogami
lądowymi. Rozmowa potoczyła się w kierunku niedostatków
infrastrukturalnych, źródeł finansowania i modeli funkcjonowania portów i
terminali. Nie zabrakło czynników lokalnych dla Pomorza – tzw. drogi
czerwonej w Gdyni, ale także rozwoju kolejowego dostępu do portów
morskich.
O przyszłości, choć w innym ujęciu, rozmawiali także paneliści w kolejnej dyskusji poświęconej edukacji morskiej. Liderem panelu był kpt. żw. Kuba Szymański, Sekretarz Generalny InterManager, międzynarodowego stowarzyszenia branżowego sektora zarządzania statkami i załogami. Szymański zaprosił do dyskusji rektorów i dyrektorów akademii i szkół morskich, ale także reprezentantów organizacji pracujących z załogami statków, crewing managerów i zarządców. Z rozmowy można było wywnioskować, że zmienia się podejście do studentów – znaczenie traci płeć, rośnie udział kobiet w branży, większą wagę przywiązuje się do jakości kadr kształcących i zapewnienia odpowiednich warunków kształcenia i zdobywania praktyki. Branża jednakże wciąż szuka skutecznych sposobów na przyciągnięcie młodych ludzi i zbudowanie przyszłych kadr morskich, choć statystyki naborów do uczelni pozostają na stabilnym poziomie.
Dzień drugi: biznes, finanse i energia
Dzień drugi rozpoczął się od wystąpień
gości specjalnych. Głos zabrał najpierw Quanhai Li – prezydent Światowej
Federacji Żeglarskiej World Sailing. Po nim uczestnicy wysłuchali
wystąpienia Jorgo Chatzimarkakisa, CEO Hydrogen Europe. Następnie swoją
prezentację na temat perspektyw dla światowej gospodarki w najbliższych
miesiącach przedstawił Piotr Bielski, dyrektor Departamentu Analiz
Ekonomicznych Santander Banku Polska.
W drugiej części dnia
uczestników czekały trzy panele dyskusyjne. Pierwszy z nich, prowadzony
przez Jadwigę Sztelwander-Ziębę, nosił tytuł „Technologie morskie” i
skupiał się na dużych inwestycjach publicznych w sektorze morskim. Przy
stole obrad znaleźli się reprezentanci dwóch stron procesu – ci, którzy
zarządzają pieniędzmi publicznymi, oraz ci, którzy z nich korzystają,
wykonując zamówione usługi. Rozmówcy podkreślali wagę inwestycji, jakie
zostały rozpoczęte, m.in. w morskie farmy wiatrowe czy program
„Miecznik”, ale nie zabrakło także poddania pod rozwagę błędów
popełnianych przy innych tego typu inwestycjach.
Panel
„Energia odnawialna”, któremu przewodził Tomasz Pelc, skupiał się na
perspektywach, jakie otwierają się przed Polską wraz z próbami zmiany
miksu energetycznego z węglowego na zielony. Rozmówcy twierdzili, że
jesteśmy jako kraj w stanie znaleźć w łańcuchu wartości te elementy w
tworzących się sektorach zielonej energii, w których możemy się
wyspecjalizować. Przykład możemy brać z Estonii, którą reprezentował
podczas dyskusji Ain Laidoja, dyrektor zarządzający Estońskiego
Stowarzyszenia Technologii Wodorowych. Estończycy pokazali, jak
skutecznie rozwijać projekty i udowodnili, że nieduży kraj może być
wiodącym w poszczególnych elementach sektora. Dyskutanci podkreślali, że
nieuchronnie przychodzi zmiana, która w 2030 roku dotknie nas bardzo
intensywnie, zatem już dziś musimy rozpoczynać działania, żeby zdążyć z
inwestycjami. Jednocześnie Rune Tvedt, dyrektor zarządzający Kongstein
AS nawoływał, żeby przy tym nie bujać w obłokach i skupiać się na tym,
co jesteśmy w stanie wypracować. Prezes Portu Gdynia Jacek Sadaj ujawnił
ponadto, że w porcie rozpoczynają się prace nad uruchomieniem hubu
wodorowego.
20. edycję Forum Gospodarki Morskiej Gdynia kończył prowadzony przez Tomasza Chamerę panel „Biznes w żeglarstwie”. Uczestnicy zastanawiali się, czy jest jakaś przyszłość dla żeglarstwa i jak zachęcić do niego młodych – ze sceny padały różne pomysły, ale podkreślano potencjał klubów żeglarskich i konieczność rozwoju infrastruktury. Dyskutanci stwierdzili także, że nie doceniamy tego, co mamy – jesteśmy liderem w zakresie produkcji sprzętu wodniackiego. Podkreślali potrzebę większej współpracy i wyznaczania wspólnych celów, dzielenia się wiedzą i informacjami, myślenia przyszłościowego. Sebastian Nietupski, prezes Polskiej Izby Przemysłu Jachtowego i Sportów Wodnych POLBOAT zaproponował Markowi Łucykowi, wiceprezydentowi Gdyni ds. rozwoju, że POLBOAT zaangażuje się w organizowane przez miasto Gdynia Sailing Days.
Gdynia jako centrum myśli biznesowej
Organizatorami Forum Gospodarki Morskiej
Gdynia są Gdynia oraz Agencja Rozwoju Gdyni. Organizatorzy i uczestnicy
podkreślali w przemówieniach i rozmowach, że przez lata impreza stała
się jednym z ważniejszych miejsc spotkań branży w kraju.
–
Forum Gospodarki Morskiej ma już 20 lat. Przez te lata istotnie się
zmieniało: dodawaliśmy, odejmowaliśmy panele, zmienialiśmy formułę
rozmów, żeby jak najbardziej dopasować je do bieżących czasów, bo w
naszym przekonaniu to nie ma być wykład ani pogawędka, a twarda,
sensowna rozmowa o przyszłości biznesu. Rozmowa, w której wykuwa się
inspiracja, ale także w której porusza się ryzyka, w której można
rozpocząć snucie strategicznych planów – powiedziała Gospodarce Morskiej
Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki. –
Oprócz tego, że Gdynia jest bardzo ważna ekonomicznie, chcemy żeby była
centrum myśli i inspiracji biznesowej. Między innymi dlatego zależy nam
na tym, żeby goście z kraju i z zagranicy spotykali się tutaj i
wiedzieli, że to jest miejsce, w którym wykuwają się nowe pomysły na
gospodarkę morską w Polsce, Europie i na świecie – dodała.
W
podobnym tonie wypowiadał się także lider Forum, Sławomir Kalicki: –
Port i wioska Gdynia zostały rozbudowane na potrzeby gospodarki
morskiej. Cieszę się z tego, że Gdynia dalej jest stolicą gospodarki
morskiej, w której rozmawiamy o wszystkich tematach ważnych dla naszego
środowiska – powiedział.
Partnerem strategicznym Forum
Gospodarki Morskiej był Port Gdynia. – Forum Gospodarki Morskiej to
miejsce, gdzie portu nie mogłoby zabraknąć. To miejsce, które spaja całą
branżę, integruje środowisko. Taką rolę pełni też port, dlatego
wspieramy tę inicjatywę. Wydaje mi się, że okres, w którym się dziś
znajdujemy, to czas wyjątkowy i spektakularny – dzieje się w nim
wyjątkowo dużo. Dlatego tak ważne jest miejsce, w którym możemy
wymieniać swoje doświadczenia i spostrzeżenia – uzasadniał prezes
Zarządu Morskiego Portu Gdynia, Jacek Sadaj.
Choć tegoroczna, jubileuszowa edycja Forum przyniosła kilka ważnych konkluzji i już zaowocowała kilkoma propozycjami współpracy, wszyscy uczestnicy zgodnie podkreślali, że mają nadzieję, że przyszłoroczne wydarzenie będzie mogło już odbywać się nie tylko online.
Polski sektor transportu wodnego podkreśla znaczenie współpracy w obszarze badań i rozwoju
Nabrzeże Hanzy– nowa nazwa Nabrzeża Wyspy Spichrzów w Gdańsku
Rynek kontenerowy nadal w dołku
Oceanarium w kołobrzeskim porcie – nowa, całoroczna atrakcja?
Hongkong wypada z czołówki najbardziej zatłoczonych portów świata
Jest wyrok Trybunału Konstytucyjnego ws. nieruchomości portowych