• <
port_rezerwa_mega_1100_200

20. Forum Gospodarki Morskiej Gdynia – dyskusje i współpraca [WIDEO, ZDJĘCIA]

Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski 20. Forum Gospodarki Morskiej Gdynia – dyskusje i współpraca [WIDEO, ZDJĘCIA]

jm

10.10.2021
Pokaż cały artykuł
20. Forum Gospodarki Morskiej Gdynia – dyskusje i współpraca [WIDEO, ZDJĘCIA] - GospodarkaMorska.pl
Fot. GospodarkaMorska.pl

Forum Gospodarki Morskiej Gdynia przez lata wypracowało sobie status jednej z najważniejszych imprez o charakterze gospodarczym w regionie i Polsce. Tegoroczna, 20. edycja, przyniosła po raz kolejny dyskusje na tematy ważne dla branży i wspólne próby poszukiwań rozwiązań aktualnych problemów.

Forum Gospodarki Morskiej Gdynia 2021 było wyjątkowe z wielu powodów. Po raz pierwszy impreza została rozciągnięta do dwóch dni i odbyła się 7 i 8 października. Po raz pierwszy także, rzecz jasna z powodów związanych z Covid-19, impreza była dostępna jedynie online. Widzowie mogli uczestniczyć w panelach dyskusyjnych poprzez czat, a całe wydarzenie było transmitowane w dwóch językach za pośrednictwem Youtube. Dzięki takim zabiegom uczestnicy mogli brać udział we wszystkich panelach dyskusyjnych.

Dzień pierwszy: logistyka i edukacja

Pierwszy dzień imprezy rozpoczął się od powitania gości przez wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki Katarzynę Gruszecką-Spychałę i lidera Forum Sławomira Kalickiego, oraz krótkich wystąpień Anny Clunes, Brytyjskiej Ambasador w Polsce, Magdy Kopczyńskiej, dyrektor w Dyrekcji ds. Mobilności i Transportu Komisji Europejskiej oraz Jacka Sadaja, prezesa Zarządu Morskiego Portu Gdynia. Wręczono także nagrodę zwycięzcom konkursu „Morze mnie kręci” za film o gospodarce morskiej.

Następnie przyszedł czas na część merytoryczną. Pierwszy panel tego dnia poświęcony był portom morskim i logistyce. Jego liderem był Marek Tarczyński. Moderatorem dyskusji był prof. Andrzej Grzelakowski z Uniwersytetu Morskiego w Gdyni, a wzięli w niej udział reprezentanci portów w Gdańsku, Gdyni oraz Szczecinie i Świnoujściu, jak i dyrektorzy terminali kontenerowych w Gdańsku i Gdyni oraz Magdalena Fitak z Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Podczas rozmowy podjęte zostały m.in. tematy jednoczesnego rozwoju trzech terminali kontenerowych na polskim wybrzeżu, ale także projektów infrastrukturalnych zapewniających połączenia do portów drogami lądowymi. Rozmowa potoczyła się w kierunku niedostatków infrastrukturalnych, źródeł finansowania i modeli funkcjonowania portów i terminali. Nie zabrakło czynników lokalnych dla Pomorza – tzw. drogi czerwonej w Gdyni, ale także rozwoju kolejowego dostępu do portów morskich.

O przyszłości, choć w innym ujęciu, rozmawiali także paneliści w kolejnej dyskusji poświęconej edukacji morskiej. Liderem panelu był kpt. żw. Kuba Szymański, Sekretarz Generalny InterManager, międzynarodowego stowarzyszenia branżowego sektora zarządzania statkami i załogami. Szymański zaprosił do dyskusji rektorów i dyrektorów akademii i szkół morskich, ale także reprezentantów organizacji pracujących z załogami statków, crewing managerów i zarządców. Z rozmowy można było wywnioskować, że zmienia się podejście do studentów – znaczenie traci płeć, rośnie udział kobiet w branży, większą wagę przywiązuje się do jakości kadr kształcących i zapewnienia odpowiednich warunków kształcenia i zdobywania praktyki. Branża jednakże wciąż szuka skutecznych sposobów na przyciągnięcie młodych ludzi i zbudowanie przyszłych kadr morskich, choć statystyki naborów do uczelni pozostają na stabilnym poziomie.

Dzień drugi: biznes, finanse i energia

Dzień drugi rozpoczął się od wystąpień gości specjalnych. Głos zabrał najpierw Quanhai Li – prezydent Światowej Federacji Żeglarskiej World Sailing. Po nim uczestnicy wysłuchali wystąpienia Jorgo Chatzimarkakisa, CEO Hydrogen Europe. Następnie swoją prezentację na temat perspektyw dla światowej gospodarki w najbliższych miesiącach przedstawił Piotr Bielski, dyrektor Departamentu Analiz Ekonomicznych Santander Banku Polska.

W drugiej części dnia uczestników czekały trzy panele dyskusyjne. Pierwszy z nich, prowadzony przez Jadwigę Sztelwander-Ziębę, nosił tytuł „Technologie morskie” i skupiał się na dużych inwestycjach publicznych w sektorze morskim. Przy stole obrad znaleźli się reprezentanci dwóch stron procesu – ci, którzy zarządzają pieniędzmi publicznymi, oraz ci, którzy z nich korzystają, wykonując zamówione usługi. Rozmówcy podkreślali wagę inwestycji, jakie zostały rozpoczęte, m.in. w morskie farmy wiatrowe czy program „Miecznik”, ale nie zabrakło także poddania pod rozwagę błędów popełnianych przy innych tego typu inwestycjach.

Panel „Energia odnawialna”, któremu przewodził Tomasz Pelc, skupiał się na perspektywach, jakie otwierają się przed Polską wraz z próbami zmiany miksu energetycznego z węglowego na zielony. Rozmówcy twierdzili, że jesteśmy jako kraj w stanie znaleźć w łańcuchu wartości te elementy w tworzących się sektorach zielonej energii, w których możemy się wyspecjalizować. Przykład możemy brać z Estonii, którą reprezentował podczas dyskusji Ain Laidoja, dyrektor zarządzający Estońskiego Stowarzyszenia Technologii Wodorowych. Estończycy pokazali, jak skutecznie rozwijać projekty i udowodnili, że nieduży kraj może być wiodącym w poszczególnych elementach sektora. Dyskutanci podkreślali, że nieuchronnie przychodzi zmiana, która w 2030 roku dotknie nas bardzo intensywnie, zatem już dziś musimy rozpoczynać działania, żeby zdążyć z inwestycjami. Jednocześnie Rune Tvedt, dyrektor zarządzający Kongstein AS nawoływał, żeby przy tym nie bujać w obłokach i skupiać się na tym, co jesteśmy w stanie wypracować. Prezes Portu Gdynia Jacek Sadaj ujawnił ponadto, że w porcie rozpoczynają się prace nad uruchomieniem hubu wodorowego.

20. edycję Forum Gospodarki Morskiej Gdynia kończył prowadzony przez Tomasza Chamerę panel „Biznes w żeglarstwie”. Uczestnicy zastanawiali się, czy jest jakaś przyszłość dla żeglarstwa i jak zachęcić do niego młodych – ze sceny padały różne pomysły, ale podkreślano potencjał klubów żeglarskich i konieczność rozwoju infrastruktury. Dyskutanci stwierdzili także, że nie doceniamy tego, co mamy – jesteśmy liderem w zakresie produkcji sprzętu wodniackiego. Podkreślali potrzebę większej współpracy i wyznaczania wspólnych celów, dzielenia się wiedzą i informacjami, myślenia przyszłościowego. Sebastian Nietupski, prezes Polskiej Izby Przemysłu Jachtowego i Sportów Wodnych POLBOAT zaproponował Markowi Łucykowi, wiceprezydentowi Gdyni ds. rozwoju, że POLBOAT zaangażuje się w organizowane przez miasto Gdynia Sailing Days.

Gdynia jako centrum myśli biznesowej

Organizatorami Forum Gospodarki Morskiej Gdynia są Gdynia oraz Agencja Rozwoju Gdyni. Organizatorzy i uczestnicy podkreślali w przemówieniach i rozmowach, że przez lata impreza stała się jednym z ważniejszych miejsc spotkań branży w kraju.

– Forum Gospodarki Morskiej ma już 20 lat. Przez te lata istotnie się zmieniało: dodawaliśmy, odejmowaliśmy panele, zmienialiśmy formułę rozmów, żeby jak najbardziej dopasować je do bieżących czasów, bo w naszym przekonaniu to nie ma być wykład ani pogawędka, a twarda, sensowna rozmowa o przyszłości biznesu. Rozmowa, w której wykuwa się inspiracja, ale także w której porusza się ryzyka, w której można rozpocząć snucie strategicznych planów – powiedziała Gospodarce Morskiej Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki. – Oprócz tego, że Gdynia jest bardzo ważna ekonomicznie, chcemy żeby była centrum myśli i inspiracji biznesowej. Między innymi dlatego zależy nam na tym, żeby goście z kraju i z zagranicy spotykali się tutaj i wiedzieli, że to jest miejsce, w którym wykuwają się nowe pomysły na gospodarkę morską w Polsce, Europie i na świecie – dodała.

W podobnym tonie wypowiadał się także lider Forum, Sławomir Kalicki: – Port i wioska Gdynia zostały rozbudowane na potrzeby gospodarki morskiej. Cieszę się z tego, że Gdynia dalej jest stolicą gospodarki morskiej, w której rozmawiamy o wszystkich tematach ważnych dla naszego środowiska – powiedział.

Partnerem strategicznym Forum Gospodarki Morskiej był Port Gdynia. – Forum Gospodarki Morskiej to miejsce, gdzie portu nie mogłoby zabraknąć. To miejsce, które spaja całą branżę, integruje środowisko. Taką rolę pełni też port, dlatego wspieramy tę inicjatywę. Wydaje mi się, że okres, w którym się dziś znajdujemy, to czas wyjątkowy i spektakularny – dzieje się w nim wyjątkowo dużo. Dlatego tak ważne jest miejsce, w którym możemy wymieniać swoje doświadczenia i spostrzeżenia – uzasadniał prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia, Jacek Sadaj.

Choć tegoroczna, jubileuszowa edycja Forum przyniosła kilka ważnych konkluzji i już zaowocowała kilkoma propozycjami współpracy, wszyscy uczestnicy zgodnie podkreślali, że mają nadzieję, że przyszłoroczne wydarzenie będzie mogło już odbywać się nie tylko online.

Dziękujemy za wysłane grafiki.