Globalny niedobór kontenerów, który spowodował ogromy wzrost stawek frachtowych, powoli się zmniejsza. Tak przynajmniej wynika z indeksu, który śledzi użycie tych stalowych skrzyń używanych do transportu 90% towarów na świecie.
Container Availability Index stworzony przez niemiecką firmę Container xChange powinien pozostać na poziomie 0,35 do 0,38 przez cały Chiński Nowy Rok, który rozpocznie się w połowie lutego. Odczyt 0,5 odzwierciedla zrównoważony rynek, a wszystko poniżej tego znaku wskazuje, że popyt przewyższa podaż. W grudniu CAI spadł aż do poziomu 0,06-0,13 w grudniu w zależności od wielkości śledzonego kontenera.
Brak równowagi zauważono głównie wokół Szanghaju, gdzie niedobory pod koniec ubiegłego roku były szczególnie dotkliwe, ponieważ chińskie fabryki wróciły do pełnej produkcji, a eksport do USA wzrósł. Obecnie jednak sytuacja wraca do normalnego poziomu - twierdzi Container xChange. Na przykład poziom indeksu dla Qingdao powrócił do zrównoważonej wartości 0,5.
Statki próbowały dostosować swoje kontenery do zapotrzebowania na trasach transpacyficznych, a „ze względu na agresywne repozycjonowanie pustych towarów z powrotem do Chin przez linie żeglugowe, Chiński Nowy Rok stanie się punktem zwrotnym w przypadku niedoboru sprzętu”. To święto trwa od 11 do 17 lutego.
W złagodzeniu kryzysu pomagają również chińscy producenci pojemników, którzy pracują pełną parą, aby produkować ich więcej.
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody