PMK
Zagęszczony ruch w Kanale Panamskim opóźniający dostawy LNG może trwać przez kolejne zimowe miesiące, mimo starań władz obiektu o przyśpieszenie tranzytu.
Cena skroplonego gazu ziemnego i stawki frachtowe osiągnęły rekordowe poziomy z powodu zakorkowania kanału, ograniczenia podaży i dużego popytu z Azji, gdzie mrozy spowodowały obciążenie systemu dostaw energii.
Statki przewożące LNG z USA do Azji czekały w grudniu do dwóch tygodni na przeprawę przez kanał. Obecnie czas oczekiwania skrócił się o połowę, do jednego tygodnia.
Władze kanału zmieniły swój system rezerwacji tranzytu 4 stycznia, aby zmniejszyć zator i pozwolić statkom LNG zarezerwować dwa miejsca na 80 do 15 dni przed tranzytem, zamiast jednego dotychczas.
Urząd wprowadził również przetarg na wolny slot, który stanie się dostępny w ciągu dwóch do trzech dni przed tranzytem z powodu anulowania w ostatniej chwili. Do tej pory przeprowadzono pięć takich przetargów i przyznano cztery miejsca dla statków LNG.
Analitycy i handlowcy spodziewają się, że zatory potrwają aż do marca, kiedy temperatury na półkuli północnej wzrosną, a zapotrzebowanie na ciepło zmniejszy się.
- Obecnie dostępne są tylko dwa miejsca na gazowce LNG. Wolelibyśmy, by było ich więcej - powiedział Ross Wyeno, główny analityk LNG na Amerykę w S&P Global Platts.
Handlowcy anulowali niektóre przetargi na LNG z powodu opóźnień, ale jest zbyt wiele statków dla trzech zestawów śluz, które podnoszą i opuszczają statki przewożące wszelkiego rodzaju produkty przez 80-kilometrowy kanał, który obejmuje najwęższą część Panamy, łącząc Atlantyk i Ocean Spokojny.
Eksporterzy z USA, zamiast korzystać z Kanału Panamskiego, mogą wysyłać swoje ładunki przez Przylądek Dobrej Nadziei w RPA. To ponad dwukrotnie wydłuża czas podróży do Azji, do około 38 dni i jest to trasa, której gazowce LNG zwykle unikają.
Anwil szuka wykonawcy do zaprojektowania i budowy terminalu morskiego w Porcie Gdańsk
Atrakcyjna powierzchnia biurowa w nowoczesnym budynku przy ulicy Polskiej w Gdyni
Lotos "zwiększy obecność" na Norweskim Szelfie Kontynentalnym
Tony stali rdzewieją na morzach. Koszty naprawy możesz chronić ubezpieczeniem
Czarter na podróż – „berth”; „dock”; „port”
PRS: Statki autonomiczne to potrzeba rynku - relacja z seminarium "Perspektywy rozwoju żeglugi autonomicznej – MASS" [wideo]
Ropa brent | 64,43 $ | baryłka | 0,00% | 22:58 |
Cyna | 29560,00 $ | tona | 3,66% | 25 lut |
Cynk | 2894,00 $ | tona | 2,55% | 25 lut |
Aluminium | 2223,00 $ | tona | 3,64% | 25 lut |
Pallad | 2305,00 $ | uncja | 0,00% | 22:59 |
Platyna | 1192,80 $ | uncja | 0,00% | 22:59 |
Srebro | 26,67 $ | uncja | 0,00% | 22:59 |
Złoto | 1732,45 $ | uncja | 0,00% | 22:59 |