• <
KONGSBERG_2023

Fincantieri dostało kolejny miesiąc na zakończenie przejęcia Chantiers de l’Atlantique

PMK

04.01.2021 15:00 Źródło: własne
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Fincantieri dostało kolejny miesiąc na zakończenie przejęcia Chantiers de l’Atlantique

Partnerzy portalu

Fincantieri dostało kolejny miesiąc na zakończenie przejęcia Chantiers de l’Atlantique - GospodarkaMorska.pl
Chantiers de l'Atlantique

Włoski koncern stoczniowy Fincantieri otrzymał jeszcze miesiąc na zakończenie przejęcia francuskiego zakładu Chantiers de l'Atlantique – podało francuskie Ministerstwo Finansów. Poprzednia oferta nabycia wygasła wraz z końcem roku.

Fincantieri podpisał umowę nabycia francuskiej stoczni w lutym 2018 roku. W ramach umowy włoski gigant miał nabyć 50 procent udziałów w zakładzie i pożyczyć dodatkowy 1 procent of francuskiego rządu.

Umowa wciąż nie otrzymała zgody od unijnych urzędów antymonopolowych. Organy dochodzeniowe w UE obawiają się, że połączenie dwóch światowych liderów na skoncentrowanym rynku o zwiększonej przepustowości może spowodować znaczne podwyżki cen budowy statków wycieczkowych. Swój niepokój w tej sprawie zgłosili już najwięksi na świecie armatorzy wycieczkowców.

Plan połączenia Chantiers de l'Atlantique z Fincantieri wzbudził obawy wokół nieuczciwej konkurencji na całym kontynencie. W razie fuzji, liczba wiodących stoczni europejskich zmniejszyłaby się z trzech do dwóch, a ruch ten mógłby zakłócić dynamikę rynku na Starym Kontynencie. Z drugiej strony, ewentualna umowa zyskuje aprobatę wielu interesariuszy, którzy uważają, że może ona zwiększyć międzynarodowy prestiż Europy w obliczu rosnącej konkurencji ze stoczniami azjatyckimi i amerykańskimi.

Wśród najgłośniejszych przeciwników porozumienia jest francuski związek zawodowy Force Ouvriere, który reprezentuje pracowników stoczni Chantiers de l'Atlantique w Saint-Nazaire na zachodnim wybrzeżu Francji. Jak stwierdzili przedstawiciele związku: "Ewentualna transakcja może spowodować, że francuska stocznia straci władzę i możliwości zarządzania przedsiębiorstwem, co może wywołać negatywne konsekwencje dla bezpośrednio zatrudnionych pracowników i podwykonawców. Nasza stocznia ma możliwość realizowania zamówień bez wsparcia włoskiej grupy i możliwość oferowania atrakcyjniejszych cen niż te narzucane przez Fincantieri ".

Co gorsza, popyt na statki wycieczkowe został storpedowany przez COVID-19. Dla Fincantieri, którego własne finanse zostały poważnie nadwyrężone przez kryzys, spowodowało to dodatkowe pytania o przemysłowe uzasadnienie transakcji.

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

EU_CERT_2024
AVEXON

Dziękujemy za wysłane grafiki.