• <
KONGSBERG_2023

Zbliża się deadline zakończenia włosko-francuskiej umowy stoczniowej

PMK

30.12.2020 15:01 Źródło: własne
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Zbliża się deadline zakończenia włosko-francuskiej umowy stoczniowej

Partnerzy portalu

Zbliża się deadline zakończenia włosko-francuskiej umowy stoczniowej - GospodarkaMorska.pl
Chantiers de l’Atlantique

Planowane przejęcie francuskiej stoczni Chantiers de l’Atlantique przez włoskie Fincantieri może zakończyć się fiaskiem, bez natychmiastowej politycznej interwencji ze strony Rzymu lub Paryża.

Oferta zakupu wygasa w ciągu wraz z końcem roku a wciąż nie uzyskała zgody unijnego urzędu antymonopolowego.

- Nie otrzymaliśmy żadnych nowych wiadomości, nie podejmujemy dalszych działań - powiedział rzecznik włoskiej grupy, dodając, że grupa złożyła pełne wnioski do Komisji Europejskiej.

- Decyzja do 31 grudnia może być tylko polityczna i podjęta przez rządy lub Brukselę - powiedział.

Organy dochodzeniowe w UE obawiają się, że połączenie dwóch światowych liderów na skoncentrowanym rynku o zwiększonej przepustowości może spowodować znaczne podwyżki cen budowy statków wycieczkowych. Swój niepokój w tej sprawie zgłosili już najwięksi na świecie armatorzy wycieczkowców.

Plan połączenia Chantiers de l'Atlantique z Fincantieri wzbudził obawy wokół nieuczciwej konkurencji na całym kontynencie. W razie fuzji, liczba wiodących stoczni europejskich zmniejszyłaby się z trzech do dwóch, a ruch ten mógłby zakłócić dynamikę rynku na Starym Kontynencie. Z drugiej strony, ewentualna umowa zyskuje aprobatę wielu interesariuszy, którzy uważają, że może ona zwiększyć międzynarodowy prestiż Europy w obliczu rosnącej konkurencji ze stoczniami azjatyckimi i amerykańskimi.

Wśród najgłośniejszych przeciwników porozumienia jest francuski związek zawodowy Force Ouvriere, który reprezentuje pracowników stoczni Chantiers de l'Atlantique w Saint-Nazaire na zachodnim wybrzeżu Francji. Jak stwierdzili przedstawiciele związku: "Ewentualna transakcja może spowodować, że francuska stocznia straci władzę i możliwości zarządzania przedsiębiorstwem, co może wywołać negatywne konsekwencje dla bezpośrednio zatrudnionych pracowników i podwykonawców. Nasza stocznia ma możliwość realizowania zamówień bez wsparcia włoskiej grupy i możliwość oferowania atrakcyjniejszych cen niż te narzucane przez Fincantieri ".

Co gorsza, popyt na statki wycieczkowe został storpedowany przez COVID-19. Dla Fincantieri, którego własne finanse zostały poważnie nadwyrężone przez kryzys, spowodowało to dodatkowe pytania o przemysłowe uzasadnienie transakcji.

Na początku tego miesiąca prezes Fincantieri Giampiero Massolo powiedział Reuterowi, że grupa spodziewa się decyzji Komisji do 31 grudnia.

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

EU_CERT_2024
AVEXON

Dziękujemy za wysłane grafiki.