Bałtycki Indeks Towarowy zanotował w czwartek pierwszy wzrost od 3 lat, dzięki zwiększeniu się transportu rudy żelaza do Chin. Stało się tak pomimo negatywnego wpływu pandemii koronawirusa.
Indeks bierze pod uwagę średnie, dzienne zarobki masowców typu: Capesize (pow. 80 tys. ton nośności), Panamax (60-80 tys. ton), Supramax (35-59 tys. ton) oraz Handysize (10-35 tys. ton). Główny indeks wzrósł o 4 punkty do 1,301 pkt. W czasie całego roku indeks wzrósł o 25,3 procent.
- Chiny wykuwają więcej stali niż reszta świata razem wzięte, a nawet podczas tej bezprecedensowej pandemii mają pobić dziewięcioletni rekord. Import rudy żelaza wzrośnie w tym roku do ponad miliarda ton - powiedział broker statków Intermodal w cotygodniowej notatce.
- Import rudy żelaza w Chinach odgrywa znaczącą rolę w dynamice handlu morskiego, a w szczególności na rynku przewozów ładunków masowych- poinformował we wtorek Intermodal.
Indeks Capesize wzrósł na ostatniej sesji o 27 punktów. Oznacza to, że zarobki armatorów tych jednostek wzrosły o 224 dolarów, do 16,633 dolarów. Ogółem indeks w tym roku wzrósł o 2,9 procent.
Indeks Panamax spadł o 8 punktów, do 1,325 punktów. Dzienne zarobki armatorów tych jednostek spadły o 75 dolarów, do 11,926 dolarów. Z kolei indeks supramax spadł do 11 punktów, do 921 punktów. W skali roku indeks jedna wzrósł o 18,6 procent.
Indeks supramaxów spadł o 8 pkt, do 1,039 pkt. Rocznie zanotował jednak wzrost o 44,7 procent.
Polski sektor transportu wodnego podkreśla znaczenie współpracy w obszarze badań i rozwoju
Nabrzeże Hanzy– nowa nazwa Nabrzeża Wyspy Spichrzów w Gdańsku
Rynek kontenerowy nadal w dołku
Oceanarium w kołobrzeskim porcie – nowa, całoroczna atrakcja?
Hongkong wypada z czołówki najbardziej zatłoczonych portów świata
Jest wyrok Trybunału Konstytucyjnego ws. nieruchomości portowych