Europejski armator promowy, DFDS, ujawnił plany współpracy w celu zaprojektowania zasilanego wodorem promu, najpóźniej do 2027 roku. W skład partnerstwa ma wejść: DFDS, ABB, Ballard Power Systems Europe, Hexagon Purus, Lloyd’s Register, Knud E. Hansen, Ørsted oraz Danish Ship Finance.
Plan zakłada zaprojektowanie promu ro-ro zasilanego układem wodorowych ogniw paliwowych, które emitowałyby tylko wodę i produkowały do 23 MW mocy. Zielony wodór będzie produkowany w planowanej morskiej elektrowni wiatrowej w pobliżu Kopenhagi.
Prom o roboczej nazwie Europa Seaways ma pomieścić do 1800 pasażerów i 120 ciężarówek (lub 380 samochodów).
- Największe systemy ogniw paliwowych wytwarzają obecnie tylko 1-5 MW, a opracowanie takich wielkoskalowych instalacji ogniw paliwowych dla promu elektrycznego jest zadaniem monumentalnym. Możemy odnieść sukces tylko dzięki partnerstwu z firmami, które łączą jedne z najlepszych na świecie doświadczeń w projektowaniu, zatwierdzaniu, budowie, finansowaniu i eksploatacji innowacyjnych statków - powiedział Torben Carlsen, dyrektor generalny DFDS.
Projekt jest częścią globalnego planu Międzynarodowej Organizacji Morskiej, która chce obniżyć emisje gazów cieplarnianych z żeglugi o połowę do 2050 roku. Zielony wodór to jedna z alternatyw, ponieważ jest paliwem bezemisyjnym, jeżeli produkuje się go przy użyciu odnawialnych źródeł energii.
- Razem będziemy starać się uczynić te rodzaje paliw i technologie komercyjnymi, co jest kluczem do przejścia branży w stronę neutralności klimatycznej. Jest to również ostateczny cel planu działań klimatycznych DFDS - powiedział Torben.
Partnerstwo złożyło obecnie wniosek o wsparcie z unijnego funduszu innowacyjnego w celu przyspieszenia tego procesu.
Polski sektor transportu wodnego podkreśla znaczenie współpracy w obszarze badań i rozwoju
Nabrzeże Hanzy– nowa nazwa Nabrzeża Wyspy Spichrzów w Gdańsku
Rynek kontenerowy nadal w dołku
Oceanarium w kołobrzeskim porcie – nowa, całoroczna atrakcja?
Hongkong wypada z czołówki najbardziej zatłoczonych portów świata
Jest wyrok Trybunału Konstytucyjnego ws. nieruchomości portowych