• <
KONGSBERG_2023

Stocznia VARD z zamówieniem na osiem zdalnie sterowanych statków

PMK

24.11.2020 16:00 Źródło: własne
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Stocznia VARD z zamówieniem na osiem zdalnie sterowanych statków

Partnerzy portalu

Stocznia VARD z zamówieniem na osiem zdalnie sterowanych statków  - GospodarkaMorska.pl
Ocean Infinity

Amerykańska firma zajmująca się badaniami podmorskimi, Ocean Infinity, podpisała kontrakty na budowę ośmiu statków sterowanych z lądu, co jest określane jako ważny krok w rozwoju operacji statków bezzałogowych i zdalnie sterowanych.

Kontrakty na zaprojektowanie i budowę ośmiu jednostek zostały podpisane z norweskim projektantem i stoczniowcem Vardem, który jest częścią włoskiego Fincantieri.

Nowe statki o długości 78 metrów są opisywane jako wielofunkcyjna platforma z funkcjami obejmującymi zdalne sterowanie z lądu napędzanymi paliwami alternatywnymi, takimi jak zielony amoniak.

Statki mają dołączyć do floty Armada, nowej firmy Ocean Infinity zajmującej się robotami morskimi, która jest w trakcie budowy floty dziewięciu statków o długości 21 i 36 metrów w Vard. Dziewięć mniejszych statków Armady jest już w produkcji i oczekuje się, że zaczną działać na początku 2021 roku.

Według Vard, pierwszy 78-metrowy statek ma wystartować w połowie 2022 roku, a wszystkie osiem dostaw ma zakończyć się do końca 2023 r. Statki zostaną zbudowane w stoczni Vard Vung Tau w Wietnamie, przy projektowaniu i pracach inżynieryjnych w Vard Design oraz opracowywaniu pokładowych systemów sterowania w Vard Electro w Ålesund w Norwegii.

- Jesteśmy zaszczyceni, że zostaliśmy wybrani na partnera Ocean Infinity w tym projekcie. Razem wykonujemy ogromny krok naprzód w nowy segment przemysłu morskiego, rozwijając i dostarczając statki przygotowane na przyszłość. Wszystko zgodnie z naszą strategią dotyczącą innowacji i zrównoważonego rozwoju - mówi Alberto Maestrini, dyrektor generalny VARD.

Do zdalnej obsługi statki wykorzystają zintegrowany system automatyki SeaQ firmy Vard Electro oraz system zarządzania energią SeaQ. Początkowo Ocean Infinity planuje eksploatować statki wyłącznie przy użyciu szkieletowej załogi, ale z czasem spodziewają się przejścia do operacji w 100% bezzałogowych i odnawialnych.

Ocean Infinity ogłosił premierę Armady w lutym. Przedsiębiorstwo jest reklamowane jako nowa pionierska firma zajmująca się technologią morską i danymi, która koncentruje się na łączeniu technologii i zrównoważonego rozwoju. Ocean Infinity planuje, że Armada będzie początkowo obsługiwać flotę piętnastu specjalnie zaprojektowanych „bezzałogowych robotów powierzchniowych”, które będą uzupełniać obecną flotę autonomicznych pojazdów podwodnych Ocean Infinity.

„Każdy bezzałogowy robot powierzchniowy będzie służył wielu branżom, będąc w pełni wyposażonym do wykonywania wielu operacji akwizycji danych na morzu i operacji interwencyjnych do głębokości 6000 metrów” - powiedział Ocean Infinity w komunikacie prasowym z lutego. „Te statki robotów będą w stanie zdalnie wdrażać szeroką gamę najnowszych czujników, a także AUV i ROV do akwizycji danych wizualnych i akustycznych”.

Jako firma zajmująca się badaniami głębinowymi Ocean Infinity z siedzibą w Houston stoi za jednymi z najbardziej znanych odkryć głębinowych w ostatnich latach, w tym lokalizacją zaginionego argentyńskiego okrętu podwodnego ARA San Juan w 2018 roku, a także znalezieniem zaginionego zatopionego statku Stellar Daisy na południowym Atlantyku w 2019 roku. Firma prowadziła również prywatne poszukiwania samolotu MH370 na Oceanie Indyjskim, które ostatecznie zakończyły się niepowodzeniem.

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

EU_CERT_2024
AVEXON

Dziękujemy za wysłane grafiki.