Amerykańskie główne koncerny naftowe Chevron Corp i Exxon Mobil Corp agresywnie ograniczyły wydatki w trzecim kwartale, chcąc zrównoważyć słabe trendy w popycie na paliwo spowodowanego pandemią COVID-19.
Exxon odnotował w piątek trzeci kwartał z rzędu straty i ograniczył plany wydatków na nadchodzący rok. Chevron musiał zadowolić się niskim zyskiem.
Podobnie jak inni przedstawiciele sektora, obaj zwalniają znaczną część swojej siły roboczej i spodziewają się dalszych cięć kosztów, próbując cofnąć lata słabych notowań giełdowych, pogorszonych przez wpływ ograniczeń w ruchu.
Ceny ropy w USA spadły w tym roku o 41%, ponieważ koronawirus zmusił miliardy ludzi do kwarantanny. Popyt wzrósł pod koniec lata na półkuli północnej, ale wiele krajów, w tym Niemcy, Indie i Stany Zjednoczone, ponownie zmagają się z gwałtownym wzrostem infekcji, zmniejszając popyt na benzynę, olej napędowy i paliwo lotnicze.
Perspektywy zużycia energii „zależą od tego, kiedy świat przejmie kontrolę nad pandemią.. Nie wiemy, kiedy to się stanie ”- powiedział Pierre Breber, dyrektor finansowy firmy Chevron.
Akcje Exxona spadły w piątek o 1% do 32,62 USD. Akcje Chevron wzrosły o 1% do 69,50 $. Akcje Exxon straciły w tym roku połowę swojej wartości; Chevrona 40%.
Chevron, drugi co do wielkości amerykański producent ropy naftowej pod względem produkcji, zarobił w ostatnim kwartale 201 milionów dolarów, w porównaniu z zyskiem w wysokości 2,9 miliarda dolarów za rok wcześniej. Exxon odnotował stratę w wysokości 680 milionów dolarów, trzecią z rzęok z ambitnym planem wydatków wynikającym z inwestycji w łupki i odkrycia na morzu, zwłaszcza u wybrzeży Gujany. Pierwotnie planował wydać 33 miliardy dolarów na kapitał i inwestycje w poszukiwania w 2020 roku, choć przez trzy kwartały wydał zaledwie 16,6 miliarda dolarów.
Tragedia w gdańskiej stoczni. To było morderstwo, nie wypadek
Dzięki systemowi smarowania powietrzem OceanGlide firma Alfa Laval podpisała pierwsze porozumienie o współpracy z koreańską stocznią
5 wiodących flot świata ma wartość PKB Polski. Polska nie jest drugą Japonią
Eureka Shipping ogłasza budowę najnowocześniejszego statku do transportu cementu
W Japonii powstanie innowacyjny statek do transportu komponentów do morskich turbin wiatrowych
Pojazd rodem z science-fiction ma wzmocnić potencjał ukraińskich sił morskich