• <
nauta_2024

Osiem milionów euro dotacji na projekt statku napędzanego wodorem

PMK

26.10.2020 10:25
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Osiem milionów euro dotacji na projekt statku napędzanego wodorem

Partnerzy portalu

Osiem milionów euro dotacji na projekt statku napędzanego wodorem - GospodarkaMorska.pl
Topeka

Projekt innowacyjnej jednostki HySHIP otrzymał 8 milionów euro (około 9,4 miliona dolarów) dofinansowania ze środków UE, ponieważ rząd norweski zapowiada większy nacisk na rozwój i komercjalizację wodoru jako paliwa neutralnego pod względem emisji dwutlenku węgla.

Projekt obejmuje 14 europejskich partnerów współpracujących przy projektowaniu i budowie nowego statku demonstracyjnego typu ro-ro napędzanego ciekłym zielonym wodorem (LH2), a także przy ustanowieniu realnego łańcucha dostaw LH2 i platformy bunkrowania .

W szczególności projekt ma na celu obniżenie kosztów rozwoju i kosztów operacyjnych szerszego przejścia na LH2 do napędu statków w całej Europie.

Jak poinformowano, statek będzie obsługiwany przez norweską grupę przemysłu morskiego Wilhelmsen i będzie rozprowadzał LH2 do węzłów wodorowych wzdłuż norweskiego wybrzeża. Ma zacząć działać od 2024 roku.

Unijne finansowanie z unijnego programu badań i innowacji Horyzont 2020 w ramach Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Ogniw Paliwowych i Wodoru (FCH2 JU) jest uzależnione od podpisania umowy o dotację przez partnerów HySHIP do końca tego roku.

Oprócz Wilhelmsena do partnerów konsorcjum HySHIP należą Kongsberg Maritime, LMG Marin, Equinor, Norled, PersEE, Diana Shipping, Stolt-Nielsen Inland Tanker Service BV, Air Liquide, NCE Maritime CleanTech, DNV GL, ETH Zürich, Strathclyde University i Demokritos.

Statek o nazwie Topeka, będzie pierwszym tego rodzaju, który wejdzie do służby komercyjnej. Jednostka będzie pływać według ustalonego harmonogramu, przewożąc zarówno ładunek klienta na wybrzeżu, jak i kontenery do węzłów bunkrowania. Zachodnie wybrzeże Norwegii jest usiane bazami obsługującymi przemysł morski, a transport między bazą stanowi ciężki szlak transportowy doskonale dostosowany do LH2. 

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

EU_CERT_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.