W środę niektórzy z największych światowych koncernów surowcowych i energetycznych podjęli inicjatywę ograniczenia i śledzenia emisji ze statków, które czarterują.
Około 90% światowego handlu jest transportowane drogą morską, a Międzynarodowa Organizacja Morska (IMO) - dąży do zmniejszenia ogólnej emisji gazów cieplarnianych o 50% do 2050 r.
Najnowsze badanie zlecone przez IMO wykazało, że emisje dwutlenku węgla ze statków wzrosły w okresie sześciu lat do 2018 r. i stanowiły 2,89% światowego CO2, co zwiększa presję na branżę, aby obniżyć poziom.
Zgodnie z Sea Cargo Charter 17 firm, w tym Cargill, ADM i Bunge, główne firmy naftowe Royal Dutch Shell i Total oraz grupa górnicza Anglo American corocznie ujawnią publicznie, czy ich ogólna działalność w zakresie czarteru statków jest zgodna z celami IMO 2050.
Peter Lye, szef globalnej żeglugi w Anglo American, powiedział, że zarejestrowani czarterujący będą mogli analizować emisje związane z transportem morskim w metodyczny sposób.
Grahaeme Henderson, globalny szef Shell Shipping & Maritime, dodał: „Taka współpraca w całym sektorze ma kluczowe znaczenie dla zwiększenia zapotrzebowania klientów na transport niskoemisyjny lub bezemisyjny”.
Inicjatywa jest kontynuacją równoległego projektu, znanego jako Poseidon Principles, rozpoczętego w 2019 roku, w ramach którego 18 największych pożyczkodawców z branży na świecie zgodziło się powiązać finansowanie żeglugi z redukcją emisji CO2.
Inne firmy zaangażowane w najnowszą inicjatywę, zainicjowaną przez non-profit Global Maritime Forum, to COFCO International, Dow, Equinor, Gunvor Group, Klaveness Combination Carriers, Louis Dreyfus Company, Norden, Occidental, Torvald Klaveness, Trafigura i Ørsted.
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth
W stoczni TKMS zwodowano czwarty okręt podwodny dla Singapuru
EST-Floattech dostawcą kontenerowego systemu akumulatorów dla pierwszego w pełni elektrycznego pchacza