• <
PZT_980x120_gif_2020

Parlament Europejski chce, by statki płaciły za swoje zanieczyszczenia

Strona główna Porty, logistyka Parlament Europejski chce, by statki płaciły za swoje zanieczyszczenia
Parlament Europejski chce, by statki płaciły za swoje zanieczyszczenia - GospodarkaMorska.pl
Parlament Europejski

PMK

16.09.2020

We wtorek Parlament Europejski głosował za włączeniem emisji gazów cieplarnianych z sektora morskiego do unijnego rynku emisji dwutlenku węgla od 2022 r., popierając tym unijne plany, zgodnie z którymi statki płacą za swoje zanieczyszczenie.

Żegluga jest jedynym sektorem, którego nie obejmują cele UE w zakresie redukcji emisji, ale podlega wzmożonej kontroli, ponieważ blok próbuje nakierować przemysł w kierunku swojego planu „neutralności klimatycznej” do 2050 roku.

W głosowaniu we wtorek prawodawcy UE stwierdzili, że rynek uprawnień do emisji dwutlenku węgla bloku powinien zostać rozszerzony o emisje z rejsów w Europie, a także z podróży międzynarodowych rozpoczynających się lub kończących w porcie UE.

Zmusiłoby to armatorów do kupowania unijnych pozwoleń na emisję dwutlenku węgla w celu pokrycia tych emisji.

- Najwyższy czas, aby zasada „zanieczyszczający płaci” została zastosowana do żeglugi - powiedziała Jutta Paulus, prawodawca Zielonych prowadzący rozmowy w tej sprawie w Parlamencie Europejskim.

Parlament Europejski formalnie zatwierdzi swoje stanowisko w kolejnym głosowaniu w środę. Plany włączenia transportu morskiego do programu nabierają rozpędu, pomimo sprzeciwu ze strony przemysłu.

Projekt dokumentu Komisji Europejskiej, mający się ukazać w czwartek, potwierdza plany rozszerzenia programu na „przynajmniej wewnątrzunijny transport morski”.

Prawdopodobnie nastąpi to poprzez pakiet reform rynkowych, które komisja zaproponuje do czerwca 2021 r. Wdrożenie rozszerzenia programu może potrwać do 2023 r. - poinformowali urzędnicy.

Zbiegałoby się to z terminem opublikowania przez agencję żeglugową ONZ (IMO) planu globalnych wysiłków na rzecz ograniczenia emisji w tym sektorze.

- Propozycja rozszerzenia UE (rynku uprawnień do emisji dwutlenku węgla) na żeglugę międzynarodową ignoruje globalne negocjacje już toczące się w IMO i grozi rozpaleniem napięć handlowych w delikatnym dla światowej gospodarki okresie - powiedział Simon Bennett, zastępca sekretarza generalnego Międzynarodowej Rady Żeglugi.

port_gdynia_port_zewnętrzny_390x100_jpg_2020
port_gdańsk_390x100_2020
invest_gda_390x100_gif_2020
 Ropa brent 41,83 $ baryłka  0,00% 22:58
 Cyna 17375,00 $ tona -3,77% 24 wrz
 Cynk 2379,00 $ tona -1,78% 24 wrz
 Aluminium 1697,00 $ tona -1,22% 24 wrz
 Pallad 2230,20 $ uncja  0,00% 22:59
 Platyna 841,60 $ uncja  0,00% 22:59
 Srebro 22,98 $ uncja  0,00% 22:59
 Złoto 1864,15 $ uncja  0,00% 22:59
Bollore_390x100_2020

Dziękujemy za wysłane grafiki.