Wolumen ładunków portu w Göteborgu nadal rośnie w kilku segmentach. W pierwszej połowie 2020 roku przeładunki kontenerów wzrosły o 4%, a produktów energetycznych o 22%. Dzieje się tak pomimo pandemii Covid-19 i podczas gdy praktycznie wszystkie większe porty w Europie i na świecie notują negatywne wyniki.
- Współpracując z naszymi operatorami terminali, udało nam się utrzymać port otwarty i w pełni funkcjonalny przez cały rok. To był kluczowy czynnik, powodujący wzrost wolumenów w wielu segmentach i jest ogólnym odzwierciedleniem naszej wytrwałości i solidności naszego systemu obsługi ładunków w czasie obecnego kryzysu - powiedział Elvir Dzanic, dyrektor zarządzający portu w Göteborgu.
Kontenery
Liczba przeładowanych kontenerów w porcie w Göteborgu wzrosła w okresie styczeń-czerwiec o 4% do 401 000 TEU. Z kolei inne porty odnotowują spowolnienie. W 10 największych portach kontenerowych w Europie i na świecie odnotowano spadek odpowiednio o 9% i 4% w tym samym okresie.
Pomimo pandemii, terminal kontenerowy w porcie w Göteborgu działa na pełnych obrotach i nie ma odwołanych połączeń ze statków głównych linii, które są odpowiedzialne za najważniejsze bezpośrednie cotygodniowe połączenia między Göteborgiem a Azją. Częstotliwość ruchu feederowego również została utrzymana.
Produkty energetyczne
Przeładunki produktów energetycznych wzrosły o 22% do 11,8 mln ton od stycznia do czerwca. Można to częściowo przypisać powszechnym zawirowaniom na rynku światowym i niskiej cenie ropy w wyniku pandemii Covid-19. W rezultacie nastąpił gwałtowny wzrost zapotrzebowania na przechowywanie paliwa w porcie w Göteborgu. Planowane przestoje remontowe w analogicznym okresie w 2019 roku miały niewielki wpływ na ówczesne wolumeny.
Ro-ro i pojazdy
Liczba jednostek ro-ro spadła o 13% do 252 tys. Po silnym spowolnieniu w okresie kwiecień-maj w czerwcu pojawiły się wyraźne oznaki ożywienia.
Wolumen pojazdów w porcie w Göteborgu spadł o 23% do 103 000. Segment pojazdów ucierpiał szczególnie mocno w wyniku ograniczenia przepływu w następstwie pandemii i wynikającego z tego spadku sprzedaży pojazdów.
Segment rejsowo-promowy
Sezon rejsowy w Europie praktycznie zatrzymał się z powodu pandemii i wszystkie zawinięcia do Göteborga w pierwszej połowie roku zostały odwołane.
Liczba pasażerów promów spadła o 56% do 310 tys., choć pod koniec czerwca odnotowano wzrost zainteresowania podróżami promowymi.
Polski sektor transportu wodnego podkreśla znaczenie współpracy w obszarze badań i rozwoju
Nabrzeże Hanzy– nowa nazwa Nabrzeża Wyspy Spichrzów w Gdańsku
Rynek kontenerowy nadal w dołku
Oceanarium w kołobrzeskim porcie – nowa, całoroczna atrakcja?
Hongkong wypada z czołówki najbardziej zatłoczonych portów świata
Jest wyrok Trybunału Konstytucyjnego ws. nieruchomości portowych