Konsorcjum złożone z Bolloré i APM Terminals podpisało umowy z China Harbor Engineering Company (CHEC) na budowę drugiego terminala kontenerowego w Abidżanie, znanego jako Côte d’Ivoire Terminal (CIT). CIT ma zostać uruchomiony pod koniec 2021 roku.
Konsorcjum zainwestuje 400 mln euro w budowę terminala i jego wyposażenie. Oczekuje się, że po ukończeniu terminal będzie zatrudniał ponad 400 osób, a przy jego budowie będzie zatrudniona podobna liczba osób.
Pod koniec 20-letniej koncesji na eksploatację, aktywa zostaną zwrócone Zarządowi Portów Port Autonome d’Abidjan. Nowy terminal, zlokalizowany w sąsiedztwie istniejącego terminalu w Abidżanie, zwiększy roczną przepustowość portu o 1,2 mln TEU w pierwszej fazie rozwoju.
CIT powstał w 2013 roku. Pierwsza faza projektu była obsługiwana przez Port Autonome d’Abidjan (PAA) i obejmowała pogłębienie oraz poszerzenie kanału dostępowego do kanału Vridi.
Zrekultywowano również ponad 45 hektarów ziemi pod budowę nowego terminalu na Wybrzeżu Kości Słoniowej (CIT) i przyległego obiektu ro-ro. Rozbudowa istniejącego terminalu w Abidżanie o wartości 80 milionów USD została zakończona już w 2015 roku, zwiększając roczną przepustowość kontenerów z 800 000 TEU do 1,5 miliona TEU.
Po zakończeniu CIT będzie miał maksymalne zanurzenie 18 metrów, co w przyszłości umożliwi przyjmowanie większych jednostek. Istniejący terminal może obecnie przyjmować statki o zanurzeniu do 11,5 m.
Terminal będzie posiadał plac kolejowy z dwoma torami po 300 metrów każdy i będzie oferował wtyczki do chłodni dla nawet 1100 kontenerów.
APM Terminals spodziewa się, że dzięki dodatkowej przepustowości zapewnianej przez CIT, terminal i port w Abidżanie staną się preferowaną bramą dla sąsiednich krajów śródlądowych, takich jak Burkina Faso, Mali i Niger.
Operator terminalu uważa, że strategiczne położenie na zachodnim wybrzeżu Afryki w połączeniu z możliwością obsługi większych statków sprawi, że terminal będzie atrakcyjnym rozwiązaniem jako centrum przeładunkowe.
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody