• <
PZT_980x120_gif_2020

Stena Bulk uzyje oleju spożywczego do napędzenia statków

Strona główna Porty, logistyka Stena Bulk uzyje oleju spożywczego do napędzenia statków
Stena Bulk uzyje oleju spożywczego do napędzenia statków - GospodarkaMorska.pl

Paweł Kuś

11.08.2020

Stena Bulk AB, jeden z największych armatorów masowców, planuje użyć zużytego oleju spożywczego na kilku ze swoich statków w celu zmniejszenia emisji zanieczyszczeń. Problemem może być pozyskanie odpowiedniej ilości tego surowca.

Stena Immortal, tankowiec średniego zasięgu ze zbiornikiem na 40 tys. ton paliwa, przeprowadził 10-dniowy rejs z Rotterdamu do USA. Jednostka wykorzystała do zasilania biopaliwo wyprodukowane przez firmę GoodFuels.

Takie paliwo kosztuje około 100 dolarów za tonę więcej niż mieszanka morskiego oleju napędowego i oleju opałowego o niskiej zawartości siarki, na którym zwykle pracuje Stena Immortal. Według dyrektora generalnego Stena Bulk, Erika Hanella, biopaliwa zużywa się tempie 22 ton dziennie. Według obliczeń Bloomberga oznacza to o 30% wyższy rachunek za paliwo.

Biorąc pod uwagę te liczby, zużyty olej spożywczy sam w sobie nie będzie opłacalny. Szwedzki spedytor planuje oferować je w ramach programu kredytów węglowych. 

- Chcemy być jednymi z liderów żeglugi pod względem rozwoju nowych technologii - powiedział Hanell w wywiadzie. Paliwo jest obecnie dostępne tylko w Rotterdamie, ale Stena szuka źródeł biopaliw w pobliżu innych dużych portów.

Wysiłki Stena Bulk są częścią szerszego dążenia przemysłu żeglugowego do dekarbonizacji po tym, jak Międzynarodowa Organizacja Morska zobowiązała się do zmniejszenia o połowę emisji gazów cieplarnianych do 2050 roku. Transport morski odpowiada za około 2,2% światowych emisji.

GoodFuels, którego większościowym właścicielem jest Finco Fuel Holding BV, dostarcza również paliwo kilku innym spedytorom, w tym duńskiej spółce Norden A / S, która przetestowała je na swoich statkach handlowych w 2018 roku. Paliwo z oleju spożywczego pozyskuje się z restauracji oraz z produkcji kosmetyków lub inne biopaliw w Europie i Azji - powiedział dyrektor ds. technologii Bart Hellings. Głównym wyzwaniem jest uzyskanie wystarczającej ilości surowca.

Firma zamierza w tym roku wyprodukować od 30 000 do 50 000 ton paliwa. Dla porównania, całkowity rynek paliw żeglugowych wynosi około 400 milionów ton rocznie. Aby zwiększyć produkcję, GoodFuels chce zbudować zakład, który mógłby wytwarzać paliwo transportowe z trocin.

port_gdynia_port_zewnętrzny_390x100_jpg_2020
port_gdańsk_390x100_2020
invest_gda_390x100_gif_2020
 Ropa brent 42,12 $ baryłka  0,00% 23:56
 Cyna 17219,00 $ tona 0,81% 28 wrz
 Cynk 2394,00 $ tona 1,23% 28 wrz
 Aluminium 1737,00 $ tona 1,70% 28 wrz
 Pallad 2323,60 $ uncja  0,48% 00:58
 Platyna 904,35 $ uncja  0,51% 00:58
 Srebro 23,48 $ uncja  0,56% 00:57
 Złoto 1893,85 $ uncja  0,16% 00:58
Bollore_390x100_2020

Dziękujemy za wysłane grafiki.