• <
bulk_cargo_port_szczecin

Stena Bulk uzyje oleju spożywczego do napędzenia statków

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Stena Bulk uzyje oleju spożywczego do napędzenia statków

Partnerzy portalu

Stena Bulk uzyje oleju spożywczego do napędzenia statków - GospodarkaMorska.pl

Stena Bulk AB, jeden z największych armatorów masowców, planuje użyć zużytego oleju spożywczego na kilku ze swoich statków w celu zmniejszenia emisji zanieczyszczeń. Problemem może być pozyskanie odpowiedniej ilości tego surowca.

Stena Immortal, tankowiec średniego zasięgu ze zbiornikiem na 40 tys. ton paliwa, przeprowadził 10-dniowy rejs z Rotterdamu do USA. Jednostka wykorzystała do zasilania biopaliwo wyprodukowane przez firmę GoodFuels.

Takie paliwo kosztuje około 100 dolarów za tonę więcej niż mieszanka morskiego oleju napędowego i oleju opałowego o niskiej zawartości siarki, na którym zwykle pracuje Stena Immortal. Według dyrektora generalnego Stena Bulk, Erika Hanella, biopaliwa zużywa się tempie 22 ton dziennie. Według obliczeń Bloomberga oznacza to o 30% wyższy rachunek za paliwo.

Biorąc pod uwagę te liczby, zużyty olej spożywczy sam w sobie nie będzie opłacalny. Szwedzki spedytor planuje oferować je w ramach programu kredytów węglowych. 

- Chcemy być jednymi z liderów żeglugi pod względem rozwoju nowych technologii - powiedział Hanell w wywiadzie. Paliwo jest obecnie dostępne tylko w Rotterdamie, ale Stena szuka źródeł biopaliw w pobliżu innych dużych portów.

Wysiłki Stena Bulk są częścią szerszego dążenia przemysłu żeglugowego do dekarbonizacji po tym, jak Międzynarodowa Organizacja Morska zobowiązała się do zmniejszenia o połowę emisji gazów cieplarnianych do 2050 roku. Transport morski odpowiada za około 2,2% światowych emisji.

GoodFuels, którego większościowym właścicielem jest Finco Fuel Holding BV, dostarcza również paliwo kilku innym spedytorom, w tym duńskiej spółce Norden A / S, która przetestowała je na swoich statkach handlowych w 2018 roku. Paliwo z oleju spożywczego pozyskuje się z restauracji oraz z produkcji kosmetyków lub inne biopaliw w Europie i Azji - powiedział dyrektor ds. technologii Bart Hellings. Głównym wyzwaniem jest uzyskanie wystarczającej ilości surowca.

Firma zamierza w tym roku wyprodukować od 30 000 do 50 000 ton paliwa. Dla porównania, całkowity rynek paliw żeglugowych wynosi około 400 milionów ton rocznie. Aby zwiększyć produkcję, GoodFuels chce zbudować zakład, który mógłby wytwarzać paliwo transportowe z trocin.

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.