Hiszpański operator promowy Baleària złożył ofertę na budowę i eksploatację nowego terminalu pasażerskiego w porcie w Walencji, przy wsparciu operatora terminalu wycieczkowego Global Ports Holding (GPH).
Zgodnie z długoterminową umową między Balearią a GPH, GPH zarządzałaby wyłącznie operacjami nowego terminalu rejsowego, a Baleària - firma żeglugowa numer jeden w Porcie Walencji pod względem liczby pasażerów i ładunków - zapewniałaby niezbędną wiedzę fachową na rozwój i eksploatację obiektu.
Projekt Smart Terminal, który zachowa historyczne budynki byłego Związku Marynarki Wojennej Levante, ma być punktem odniesienia dla zrównoważonego rozwoju poprzez zastosowanie „najbardziej wydajnych technologii o najmniejszym wpływie na środowisko”.
Będzie on zlokalizowany między molo Poniente i molo Espigón del Turia - o powierzchni około 100 000 metrów kwadratowych, zajmowanej wcześniej przez stocznię Unión Naval de Valencia. Koncesja zostanie udzielona na okres 35 lat, z możliwością przedłużenia do 50 lat.
Nowy terminal ma obsługiwać ruch statków wycieczkowych, regularne linie między Balearami a Algierią, a także ruch ro-ro. Oczekuje się, że terminal będzie mógł pomieścić dwa statki wycieczkowe tego samego dnia, jeden w systemie portu bazowego i drugi w tranzycie, oraz dwa statki pasażerskie typu ro-ro.
W tym celu terminal będzie miał co najmniej cztery miejsca do cumowania, co pozwoli przynajmniej jednemu z nich na przyjęcie statku wycieczkowego o długości 360 metrów i drugiego statku wycieczkowego o długości co najmniej 250 metrów.
Wszystkie miejsca do cumowania muszą być wyposażone w sieć zasilania statków.
Zgodnie z informacją terminal byłby w 100% samowystarczalny pod względem energii elektrycznej wytwarzanej z odnawialnych źródeł energii - fotowoltaiki, wiatru, odnawialnego wodoru i biopaliw - i przetwarzałby wszystkie wytwarzane odpady.
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody