• <
PZT_980x120_gif_2020

Rynek bunkra w obliczu trudniejszego Q3. Powodem wzrost podaży

Strona główna Porty, logistyka Rynek bunkra w obliczu trudniejszego Q3. Powodem wzrost podaży
Rynek bunkra w obliczu trudniejszego Q3. Powodem wzrost podaży - GospodarkaMorska.pl

PMK

05.07.2020

Analitycy i źródła handlu twierdzą, że globalna podaż oleju napędowego wykorzystywanego przez statki i elektrownie wzrośnie w trzecim kwartale, co spowoduje depresję rynku paliw morskich, ponieważ popyt na wysyłkę pozostaje słaby.

Szanuje się, że podaż w trzecim kwartale wzrośnie o 620 000 baryłek dziennie (pb) w porównaniu do drugiego kwartału, ponieważ Chiny i Brazylia zwiększają produkcję.

Dzieje się tak, ponieważ zapasy w kluczowych morskich centrach tankowania osiągnęły ostatnio najwyższe poziomy, obniżając ceny paliw bunkrowych i marże rafinerii oraz budząc nadzieję na zyskowny rok dla sprzedawców paliwa o niskiej zawartości siarki, które spełniają nowe przepisy dotyczące emisji określone przez Międzynarodową Organizację Morską.

- Mieliśmy 9-10 milionów ton (zapasów oleju napędowego) na początku roku, który miał zostać wykorzystany na początku drugiego kwartału, ale obecnie widzimy 13 milionów ton - powiedział starszy handlowiec oleju napędowego, który odmówił identyfikacji.

Zapasy w północno-zachodniej Europie i Zjednoczonych Emiratach Arabskich były w czerwcu rekordowo wysokie, podczas gdy zapasy w największym porcie bunkrowym w Singapurze osiągnęły najwyższy poziom od ponad trzech lat.

Rekordowe zapasy obniżyły rabat na dostawę bunkra VLSFO (olej napędowy o bardzo niskiej zawartości siarki) o około 45 USD za tonę poniżej referencyjnych cen oleju napędowego i obniżyły zyski azjatyckich rafinerii o prawie 80% w porównaniu z rekordowymi szczytami na początku roku do 10,25 USD za baryłkę w czwartek.

Oznaki słabego popytu na bunkry pojawiły się również w Singapurze, który jest zdecydowanie największym na świecie morskim centrum tankowania, oraz w centrum Fujairah w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.

- Do niedawna sprzedaż paliw bunkrowych w kluczowych węzłach bunkrowych była napędzana przez oportunistyczne uzupełnianie zapasów, ale od tego czasu wielkość sprzedaży nadrobiła zaległości - poinformowało Energy Aspects w notatce w środę.

Perspektywy popytu pozostają słabe, według wielu singapurskich handlowców bunkrem. Liczba odwołanych rejsów kontenerowych wzrosła do 82 w tygodniu do 28 czerwca z zaledwie 13 w tygodniu 17 maja, powiedział Alan Murphy z firmy doradczej Sea-Intelligence we wtorek.

Wzrost liczby pustych rejsów lub liczby statków, które anulowały całą podróż, prawdopodobnie ograniczą popyt na bunkry.

Międzynarodowy Fundusz Walutowy przewidział głębszą globalną recesję, ponieważ pandemia wirusa koronawirusa powoduje szersze i głębsze szkody dla działalności gospodarczej, niż początkowo sądzono.

- Projekcja MFW - jeśli okaże się poprawna - mówi nam, że obecne niskie poziomy popytu prawdopodobnie utrzymają się przez jakiś czas - powiedział Murphy.

port_gdynia_port_zewnętrzny_390x100_jpg_2020
 Ropa brent 45,52 $ baryłka  2,68% 12:55
 Cyna 17958,00 $ tona 0,44% 3 sie
 Cynk 2286,00 $ tona -0,57% 3 sie
 Aluminium 1679,00 $ tona -0,36% 3 sie
 Pallad 2209,00 $ uncja  1,31% 12:56
 Platyna 980,30 $ uncja  2,01% 12:56
 Srebro 27,11 $ uncja  3,28% 12:56
 Złoto 2044,50 $ uncja  0,98% 12:56

Dziękujemy za wysłane grafiki.