Paweł Kuś
Pomimo trwającej pandemii COVID-19 szwedzka firma promowa Stena Line potwierdziła, że w Weihai w Chinach rozpoczęła się budowa dwóch nowych, dużych promów typu E-Flexer. Statki zostały zamówione w 2018 roku, a ich dostawa przewidziana jest na 2022 rok.
Promy są ostatnim z pięciu statków serii E-Flexer, które Stena Line zamówiła od siostrzanej firmy Stena RoRo. Są one budowane w stoczni CMI Jinling Weihai w Chinach.
Z pierwszych trzech statków pierwsze dwa - Stena Estrid i Stena Edda - weszły już do służby na Morzu Irlandzkim na początku tego roku. Trzeci statek, Stena Embla, znajduje się w końcowej fazie budowy i zgodnie z planem na początku 2021 roku ma zacząć działać na trasie Belfast-Liverpool.
Dwa większe statki E-Flexer będą miały 240 metrów długości, o prawie 30 metrów więcej niż pierwsze trzy jednostki. Te większe promy będą również miały o 50 procent więcej kabin i łóżek, o 30 procent większą pojemność pasażerów i dodatkowe 15 procent pojemności ładunkowej.
- Pomimo pandemii COVID-19 pokazaliśmy, jak ważna jest Stena Line, łącząca europejski transport towarowy i pasażerski z ważnymi liniami zaopatrzeniowymi. Wierzymy w stały wzrost i popyt na wszystkich naszych rynkach, a dzięki nowym promom będziemy dobrze przygotowani na przyszłość - skomentował Niclas Mårtensson, prezes Stena Line.
Pięć nowych jednostek Stena Line z serii E-Flexer zostało zaprojektowanych i zbudowanych we współpracy z siostrzaną firmą Stena RoRo i są uznawane za jedne z najbardziej wydajnych jednostek RoPax na świecie.
Jedną z ich cech jest wydajny załadunek i rozładunek z pasami przejazdu na dwóch poziomach. Ponadto nowe konstrukcje są do 30% bardziej energooszczędne niż istniejące jednostki we flocie, dzięki optymalnej konstrukcji kadłubów, śmigieł, żarówek i sterów. Wszystkie pięć statków będzie mogło później przejść konwersję na metanol lub paliwo LNG.
Kolejne dwa istniejące statki we flocie, Stena Lagan i Stena Mersey, zostaną przedłużone o 36 metrów i zmodyfikowane o skuteczne możliwości przeładunku w celu załadunku i rozładunku na dwóch poziomach.
W sumie modyfikacje zwiększą ładowność o 30 procent i dodadzą w sumie 75 kabin. Oczekuje się, że dwa statki wrócą do ruchu w sieci Stena Line w 2021 r.
Portowe szlaki kolejowe zmieniają się na lepsze
Bank Światowy - Port musi być smart
Droga Czerwona komplementarna ze strategią rozbudowy dróg krajowych i autostrad
Związek Małych Portów przystąpił do inicjatywy PPO
Tygodniowy przegląd promowy, a w nim m.in. o armatorach, którzy na bieżąco dostosowują się do sytuacji po brexicie
Speed – rekordowy rok mimo utraconych możliwości
Ropa brent | 55,19 $ | baryłka | 0,18% | 13:59 |
Cyna | 22000,00 $ | tona | -2,85% | 22 sty |
Cynk | 2651,00 $ | tona | -2,07% | 22 sty |
Aluminium | 1975,00 $ | tona | -0,85% | 22 sty |
Pallad | 2368,00 $ | uncja | 0,02% | 13:59 |
Platyna | 1115,60 $ | uncja | 0,54% | 13:59 |
Srebro | 25,66 $ | uncja | 0,43% | 13:59 |
Złoto | 1862,15 $ | uncja | 0,37% | 13:59 |