• <
PZT_980x120_gif_2020

Rozpoczęła się budowa dwóch promów E-Flexer dla Stena Line

Strona główna Porty, logistyka Rozpoczęła się budowa dwóch promów E-Flexer dla Stena Line
Rozpoczęła się budowa dwóch promów E-Flexer dla Stena Line - GospodarkaMorska.pl

Paweł Kuś

29.06.2020

Pomimo trwającej pandemii COVID-19 szwedzka firma promowa Stena Line potwierdziła, że w Weihai w Chinach rozpoczęła się budowa dwóch nowych, dużych promów typu E-Flexer. Statki zostały zamówione w 2018 roku, a ich dostawa przewidziana jest na 2022 rok.

Promy są ostatnim z pięciu statków serii E-Flexer, które Stena Line zamówiła od siostrzanej firmy Stena RoRo. Są one budowane w stoczni CMI Jinling Weihai w Chinach.

Z pierwszych trzech statków pierwsze dwa - Stena Estrid i Stena Edda - weszły już do służby na Morzu Irlandzkim na początku tego roku. Trzeci statek, Stena Embla, znajduje się w końcowej fazie budowy i zgodnie z planem na początku 2021 roku ma zacząć działać na trasie Belfast-Liverpool.

Dwa większe statki E-Flexer będą miały 240 metrów długości, o prawie 30 metrów więcej niż pierwsze trzy jednostki. Te większe promy będą również miały o 50 procent więcej kabin i łóżek, o 30 procent większą pojemność pasażerów i dodatkowe 15 procent pojemności ładunkowej.

- Pomimo pandemii COVID-19 pokazaliśmy, jak ważna jest Stena Line, łącząca europejski transport towarowy i pasażerski z ważnymi liniami zaopatrzeniowymi. Wierzymy w stały wzrost i popyt na wszystkich naszych rynkach, a dzięki nowym promom będziemy dobrze przygotowani na przyszłość - skomentował Niclas Mårtensson, prezes Stena Line.

Pięć nowych jednostek Stena Line z serii E-Flexer zostało zaprojektowanych i zbudowanych we współpracy z siostrzaną firmą Stena RoRo i są uznawane za jedne z najbardziej wydajnych jednostek RoPax na świecie.

Jedną z ich cech jest wydajny załadunek i rozładunek z pasami przejazdu na dwóch poziomach. Ponadto nowe konstrukcje są do 30% bardziej energooszczędne niż istniejące jednostki we flocie, dzięki optymalnej konstrukcji kadłubów, śmigieł, żarówek i sterów. Wszystkie pięć statków będzie mogło później przejść konwersję na metanol lub paliwo LNG.

Kolejne dwa istniejące statki we flocie, Stena Lagan i Stena Mersey, zostaną przedłużone o 36 metrów i zmodyfikowane o skuteczne możliwości przeładunku w celu załadunku i rozładunku na dwóch poziomach.

W sumie modyfikacje zwiększą ładowność o 30 procent i dodadzą w sumie 75 kabin. Oczekuje się, że dwa statki wrócą do ruchu w sieci Stena Line w 2021 r.

port_gdynia_port_zewnętrzny_390x100_jpg_2020
 Ropa brent 45,25 $ baryłka  -0,20% 17:36
 Cyna 17960,00 $ tona 0,39% 5 sie
 Cynk 2370,00 $ tona 2,86% 5 sie
 Aluminium 1739,00 $ tona 1,76% 5 sie
 Pallad 2250,85 $ uncja  0,90% 17:36
 Platyna 996,65 $ uncja  0,32% 17:36
 Srebro 28,10 $ uncja  3,77% 17:36
 Złoto 2054,20 $ uncja  0,69% 17:36

Dziękujemy za wysłane grafiki.