Konsorcjum europejskich liderów w dziedzinie badań morskich i technologii uruchomiło projekt Fastwater, aby zademonstrować wykonalność modernizacji i budowy nowych statków napędzanych metanolem.
Port w Antwerpii powiedział, że dzięki finansowaniu z Komisji Europejskiej Fastwater skoncentruje się na efektach o dużym wpływie, projektowaniu rozwiązań dla istniejących statków i projektowaniu nowych jednostek, ukazując metanol jako przyszłościowe paliwo morskie.
W szczególności projekt ma na celu komercjalizację średnich i dużych prędkości silników napędzanych metanolem na potrzeby transportu. Członkowie konsorcjum, w tym oryginalni producenci silników, stocznie, architekci marynarki, właściciele / operatorzy statków, władze portowe i morskie, producenci paliw i instytuty badawcze, chcą zbudować trzy statki napędzane paliwem metanolowym - holownik portowy, łódź pilotową oraz jednostkę straży przybrzeżnej.
Opracowana zostanie również koncepcja konwersji dla rzecznego statku wycieczkowego napędzanego metanolem, a testowanie zostanie uniwersalny, skalowalny zestaw modernizacyjny do konwersji statków napędzanych olejem napędowym na wykorzystanie metanolu dla szerokiego zakresu mocy.
Ponadto Fastwater zapewni programy szkoleniowe dla załogi statku i personelu portowego, opracuje zasady i regulacje dotyczące stosowania paliw morskich do metanolu, opracuje biznesplan i zidentyfikuje CO2 oraz konwencjonalne redukcje zanieczyszczeń ułatwiane przez systemy napędowe następnej generacji.
- Członkowie konsorcjum Fastwater wnoszą duży wkład w projekty związane z metanolem, co pozwoli wyeliminować obecne problemy utrudniające wykorzystanie metanolu jako paliwa w transporcie wodnym – powiedział Sebastian Verhelst, profesor Uniwersytetu Lund i Uniwersytetu Gent oraz kierownik projektu.
Niektórzy z partnerów projektu to port w Antwerpii, szwedzka administracja morska, Meyer Werft, Lloyd’s Register, uniwersytet w Lund i Gandawie.
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie
Port Elbląg liczy na większy przeładunek
Masowce i tankowce na fali. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 11-14/2024)
Przygotowania do bazy offshore. Jak wygląda budowa?
Dzień Kierowcy Zawodowego z udziałem gdyńskich terminali
Polski sektor transportu wodnego podkreśla znaczenie współpracy w obszarze badań i rozwoju