• <
nauta_2024

Żaglowiec dla Algierczyków z fokmasztem (foto)

pc

12.12.2016 22:12 Źródło: własne

Partnerzy portalu

Żaglowiec dla Algierczyków z fokmasztem (foto) - GospodarkaMorska.pl

Budowa pierwszego żaglowca w stoczni Remontowa Shipbuilding coraz bliższej końca. Na nowoczesnej fregacie został zamontowany fokmaszt. Autorem projektu technicznego i koncepcji tego statku jest Zygmunt Choreń, jeden z najwybitniejszych konstruktorów żaglowców na świecie.

Nowoczesną trzymasztową fregatę zamówiła Marynarka Wojenna Algierii. Dołączy ona do najszybszych i największych żaglowców szkolnych świata. Jednostka ma 110 m długości, 14,5 m szerokości, a powierzchnia ożaglowania to 3 000 m kw. Jej prędkość pod żaglami przy wietrze o sile 6 stopni w skali Beauforta wyniesie około 17 węzłów.

Jednostka otrzyma nazwę „El-Mellah”, co po arabsku oznacza „żeglarz”. Jej najwyższy stalowy maszt będzie miał 54 metry, czyli tyle samo, co  na „Royal Clipperze” – największym obecnie żaglowcu. Trzeci maszt tej nowoczesnej fregaty będzie jednocześnie jej kominem. W ten sposób projektanci, czyli biuro projektowe Choreń Design & Consulting, uniknęli uciążliwego odprowadzania spalin poprzez boczne wydechy umieszczone na poziomie pokładu.

Dzięki zastosowaniu sterów strumieniowych z przodu i z tyłu fregaty, manewrowanie nią będzie łatwe. W przeciwieństwie do stawiania żagli. Przy tej operacji algierscy kadeci będą musieli polegać na sile własnych mięśni.

„El-Mellah” będzie mógł przyjąć 222 członków załogi, w tym 120 kadetów, wśród których znajdzie się 40 kobiet.

Statek służyć będzie kadetom Wyższej Szkoły Morskiej w doskonaleniu rzemiosła morskiego i nawigacyjnego. Będzie też pełnić funkcje reprezentacyjne za granicą oraz uczestniczyć w zawodach i regatach międzynarodowych.

Żaglowiec będzie eksploatowany na wszystkich dostępnych akwenach żeglugowych świata. Dostawa statku przewidziana jest na koniec 2016 roku.

Nie tylko nowoczesna fregata

Poza budową jednostki, kontrakt obejmuje także szkolenie członków załogi i kadetów. Będzie ono prowadzone we współpracy z Akademią Morską w Gdyni. W lutym i marcu 2017 r. załoga odbędzie zajęcia teoretyczne. Ta faza treningu potrwa miesiąc. Następnie szkolenia będą odbywały się na „Darze Młodzieży”. Na zakończenie zostaną powtórzone już na algierskim żaglowcu, tak aby załoga mogła samodzielnie wypłynąć do macierzystego portu.

Twórcą „El-Mellah” jest Zygmunt Choreń. Ten konstruktor żaglowców, uznawany za najlepszego na świecie, na swoim koncie ma kilkadziesiąt jednostek napędzanych wiatrem. Wśród nich m.in. takie jak: „Aleksander von Hunboldt”, „Fryderyk Chopin”, „Royal Clipper, „Mir” i „Dar Młodzieży”.

„El-Mellah” w liczbach
Długość - 110 m
Szerokość - 14,5 m
Wysokość boczna - 8,6 m
Ożaglowanie - 3 000 m²
Prędkość pod żaglami - 17 węzłów
Załoga - 222 osoby, w tym 120 kadetów i kadetek

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.