• <
KONGSBERG_2023

Z Płocka do Gdańska. Trwa transport kadłuba tankowca

05.11.2016 09:41 Źródło: własne
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Z Płocka do Gdańska. Trwa transport kadłuba tankowca

Partnerzy portalu

Z Płocka do Gdańska. Trwa transport kadłuba tankowca - GospodarkaMorska.pl

Kadłub pierwszego z serii 15 statków, jakie produkuje Centromost Stocznia Rzeczna w Płocku, płynie właśnie do Gdańska. Na miejscu spodziewany jest we wtorek.

- To nowy produkt grupy Veka. Budowa jednego kadłuba tankowca z tej serii trwa od 18 do 20 tygodni – powiedziała na łamach m.plock.wyborcza.pl dyrektor naczelny Krystyna Zych. - Jeden taki kadłub jest wart kilka milionów złotych. Tankowiec prawdopodobnie we wtorek dotrze do Gdańska, gdzie zostanie dokonana inspekcja Urzędu Morskiego. Następnie będzie przejęty przez holownik morski i wyruszy w podróż do Holandii, najpierw do Dordrechtu a potem do Werkendam, gdzie siedzibę ma stocznia Veka Shipbuilding BV, która jest głównym udziałowcem płockiego Centromostu.

W Werkendam tankowiec zostanie wyposażony i przekazany belgijskiemu armatorowi. Na statku zostanie zastosowany silnik, którego paliwem będzie skroplony gaz ziemny. Tankowiec ma operować po Renie.

***

Centromost Stocznia Rzeczna z tradycjami

Tradycje płockiego przemysłu stoczniowego sięgają lat dwudziestych naszego stulecia. Wtedy to po lewej stronie Wisły powstały pierwsze prywatne warsztaty naprawy i budowy drewnianych barek rzecznych, które funkcjonowały do wybuchu II Wojny Światowej i stanowiły początek Płockiej Stoczni Rzecznej. Podczas okupacji Niemcy produkowali w niej sekcje łodzi podwodnych i okręty patrolowe a u schyłku wojny opuszczając w pośpiechu miasto wysadzili w powietrze urządzenia i zatopili tabor rzeczny.

Po wojnie grupa entuzjastów przystąpiła do porządkowania oraz uruchomienia zakładu.

Nie mając odpowiedniego wyposażenia i sprzętu ówczesna załoga zdołała wyremontować ponad 180 jednostek pływających. Większości z nich stanowiły barki wydobyte z dna Wisły i portu.

Lata 60 to okres przebudowy i modernizacji zakładu. Utworzono wówczas warunki do budowy coraz większej liczby różnorodnych jednostek, od drewnianych do stalowych, z napędem i bez, o tonażu początkowo od 200 do 500 t, wzrastającym w kolejnych latach od 1300 do 3000.

Wtedy to Płocka Stocznia Rzeczna stała się największą śródlądową stocznią w Polsce i jedną z największych śródlądowych stoczni w Europie.

W swoim ponad pięćdziesięcioletnim dorobku Płocka Stocznia Rzeczna wybudowała wiele jednostek o różnym stopniu skomplikowania; od prostych barek do przewozu ładunków masowych, barek do przewozu kontenerów, paliw lotniczych, barek typu Ro-ro, pływających warsztatów, oczyszczalni wód zaolejonych szaland, frachtowców, promów kolejowo-drogowych, lodołamaczy i pchaczy, z chemikaliowcami do przewozu chemikaliów o dużej skali lotności włącznie. Wykonano również tysiące ton różnorodnych konstrukcji stalowych, np.: mostów składanych, mostów stacjonarnych, konstrukcji hal, konstrukcji przemysłowych itp.

Realizując zamówienia Armatorów z różnych krajów (Belgia, Dania, Holandia, Francja , Norwegia, Niemcy) nawiązano współpracę z uznanymi na świecie towarzystwami klasyfikacyjnymi, takimi jak: Lloyd's Register of Shipping, Germanischer Loyd, Bureau Verities, Det Norske Veritas, Polski Rejestr Statków.

W lipcu 1998 roku w wyniku połączenia kapitałów i doświadczeń znanych polskich firm Centromor S.A. z Gdańska i Mostostal Płock S.A. z Płocka, przejmując zarówno majątek dawnej Płockiej Stoczni Rzecznej jak i jej najlepsze tradycje w budowie i remontach statków rzecznych i rzeczno-morskich, produkcji konstrukcji stalowych, hydrotechnicznych i wyposażenia okrętowego, powstała spółka z ograniczoną odpowiedzialnością o nazwie Centromost Stocznia Rzeczna w Płocku.




etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023
AVEXON

Dziękujemy za wysłane grafiki.