• <
KONGSBERG_2023

Wodowanie megabloku kadłuba nowoczesnego wycieczkowca w stoczni CRIST (foto, wideo)

pc

19.04.2018 03:36 Źródło: własne
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Wodowanie megabloku kadłuba nowoczesnego wycieczkowca w stoczni CRIST (foto, wideo)

Partnerzy portalu

Wodowanie megabloku kadłuba nowoczesnego wycieczkowca w stoczni CRIST (foto, wideo) - GospodarkaMorska.pl

Część siłowniana bloku nowoczesnego wycieczkowca już na wodzie. Mowa o pierwszym statku pasażerskim klasy Meraviglia-Plus dla operatora MSC Cruises. Jednostka ma zostać przekazana do eksploatacji w październiku 2019 r. Na pokład zabierze ponad 6 300 pasażerów.

– 7,5 tys. t stali przepracowanych, 30 km rurociągów do położenia, 80 tys. m2 powierzchni do wymalowania, ok. 700 dostaw armatorskich do zainstalowania. Liczby, które przedstawiłem, pokazują skalę przedsięwzięcia, z jakim mieliśmy do czynienia. Wielokrotnie przewyższa ona skalę całych projektów realizowanych w polskich stoczniach – mówi Mikołaj Kulczycki, project manager w stoczni CRIST. 

Tzw. megablok o numerze budowy NB G34, ma 124,5 m długości, 43 m szerokości oraz 8,5 m wysokości. Waży około 6 700 t plus wyposażenie. Część siłowniana bloku jest w pełni wyposażona, bez kabli i rozruchów. Za kilka tygodni jednostka zostanie przetransportowana za pomocą holowników do francuskiej stoczni STX France, na zamówienie której powstała w Gdyni.

– Na sekcji będą transportowane sekcje dziobowe na ten sam statek, które zostaną zdemontowane na miejscu. Można powiedzieć, że nasz blok służy też jako środek transportu dla mniejszych sekcji – mówi Kulczycki.

Podczas wodowania megabloku, wodowanie techniczne przeszły dwie inne jednostki: prom pasażersko-samochodowy dla islandzkiego armatora Vegagerðin oraz nowoczesny statek typu multipurpose live fish carrier dla norweskiego klienta Artic Shipping AS.

Największe wycieczkowce MSC Cruises

Operator MSC Cruises zamówił dwa wycieczkowce klasy Meraviglia-Plus. Pierwszy z nich, którego część siłowniana powstaje w stoczni CRIST, to MSC Grandiosa. Drugi natomiast, MSC Bellissima, zostanie przekazany do eksploatacji w lipcu 2020 r. Statki pasażerskie będą miały 331 m długości, 43 m szerokości, 181 000 GT oraz osiągną prędkość 23 w. Na pokład zabiorą 1 700-osobową załogę i 6 334 pasażerów, dla których powstaną 2 444 kabiny. Jednostki będą miały 19 pokładów. Do ich budowy wykorzystywane są najnowsze technologie, uwzględniające ochronę środowiska oraz bezpieczeństwo i komfort pasażerów.

Na wycieczkowcu MSC Grandiosa przewidziano mnóstwo atrakcji. To m.in. pierwsze muzeum sztuki na morzu, dwupoziomowy park rozrywki, kino 4D, aqua park, ponad 100-metrowa promenada z restauracjami i sklepami oraz występy Cirque du Soleil at Sea.

Pierwszy rejs statku MSC Grandiosa zaplanowano na listopad 2019 r.

CRIST jest obecnie jedną z największych polskich stoczni. W trakcie dwudziestoośmioletniej działalności osiągnęła pozycję jednego z czołowych producentów wyspecjalizowanego sprzętu stoczniowego oraz jednostek pływających dla największych światowych odbiorców. Stocznia koncentruje swój rozwój wokół budowy specjalistycznych statków i konstrukcji dla przemysłu morskiego.

STX France natomiast to stocznia zlokalizowana w Saint Nazaire, czołowy europejski producent wielkich statków pasażerskich typu cruizer, mająca w swoim portfolio m.in. France, Queen Mary 2, Oasis of the Seas i Allure of the Seas.

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

EU_CERT_2024
AVEXON

Dziękujemy za wysłane grafiki.