• <
nauta_2024

W Szczecinie ładują na barkę olbrzymie platformy do morskich farm wiatrowych

Paweł Kuś

24.06.2016 09:43 Źródło: własne
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki W Szczecinie ładują na barkę olbrzymie platformy do morskich farm wiatrowych

Partnerzy portalu

W Szczecinie ładują na barkę olbrzymie platformy do morskich farm wiatrowych - GospodarkaMorska.pl

Akcja załadunkowa rozpoczęła się dziś, z samego rana. Do transportu TP (ang. transition pieces) przewidziano trzy ‎barki przygotowane specjalnie do tego typu transportów (wymiary 100x32 m). W pierwszy transport wyruszy jedna z nich z czterema platformami.

Do tej operacji niezbędna jest 120-m suwnica – za jej pomocą TP są unoszone, pionowanie, przenoszone, a na końcu stawiane na barkę. Pod samą suwnicą konstrukcje będą dowożone na specjalnych platformach jezdnych SPMT. Do wspomagania załadunku konstrukcji będzie również wykorzystywany mobilny dźwig z koszem. Służy do wyniesienia ekipy montującej trawerse do platformy.
 
Waga jednej platformy pośredniej wynosi 344 tony. Będą transportowane w pozycji pionowej (każda ma wysokość powyżej 22 m). Barka wyposażona jest w specjalnie przygotowane "pierścienie", na których TP będzie usadawiane, a wykwalifikowana grupa monterów będzie przymocowywała do nich TP śrubami i specjalnymi zapięciami, bez konieczności spawania.

W sumie przy akcji załadunku pracować będzie zespól 13 osób – m.in.: operator suwnicy, czterech hakowych, osoba nadzorująca proces podnoszenia konstrukcji (tzw. lifting supervisor), a na barce dwóch sztaunkowych.

Ze Szczecina transport popłynie do Wielkiej Brytanii, do Great Yarmousth (po drodze, w porcie pośrednim w Nordenham na barkę załadowane zostaną dodatkowo cztery monopale). Przy sprzyjających warunkach pogodowych na miejscu docelowym powinny być za 5-6 dni.

Załadunki kolejnych barek mają się odbywać co 5 dni, wszystko uzależnione jest od odpowiednich warunków pogodowych, przy zachowaniu szczególnych zasad bezpieczeństwa, niezbędnych przy tego typu transportach oraz dostępności suwnicy, która wykorzystywana jest do codziennych prac przy produkcji TP.

----------------------------------------------------------

To pierwszy załadunek konstrukcji platforma pośrednich produkowanych w ramach pierwszego kontraktu BMO. Klientem jest DONG Energy - światowy lider w wiatrowej branży offshore. Umowa dotyczy produkcji i magazynowania 91 sztuk platform pośrednich, które potem montowane będą na farmie Race Bank 27 km od wybrzeży hrabstwa Norfolk (Anglia).

Elementy, które powstaną w ramach kontraktu ważyć będą w sumie ok. 30 000 t (330 t każdy TP, łącznie z ważącą ok. 100 t platformą żelbetową) – to 22,500 t stali i 7,500 t żelbetu. Ich łączna długość to ponad 2 000 m (wysokość części głównej to ok. 22 m), średnica konstrukcji – ok. 6,5 m. Kontrakt podpisany został w siedzibie DONG Energy  w Gentofte w Kopenhadze 1 lipca 2015 roku.

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.