Paweł Kuś
Akcja załadunkowa rozpoczęła się dziś, z samego rana. Do transportu TP (ang. transition pieces) przewidziano trzy barki przygotowane specjalnie do tego typu transportów (wymiary 100x32 m). W pierwszy transport wyruszy jedna z nich z czterema platformami.
Do tej operacji niezbędna jest 120-m suwnica – za jej pomocą TP są unoszone, pionowanie, przenoszone, a na końcu stawiane na barkę. Pod samą suwnicą konstrukcje będą dowożone na specjalnych platformach jezdnych SPMT. Do wspomagania załadunku konstrukcji będzie również wykorzystywany mobilny dźwig z koszem. Służy do wyniesienia ekipy montującej trawerse do platformy.
Waga jednej platformy pośredniej wynosi 344 tony. Będą transportowane w pozycji pionowej (każda ma wysokość powyżej 22 m). Barka wyposażona jest w specjalnie przygotowane "pierścienie", na których TP będzie usadawiane, a wykwalifikowana grupa monterów będzie przymocowywała do nich TP śrubami i specjalnymi zapięciami, bez konieczności spawania.
W sumie przy akcji załadunku pracować będzie zespól 13 osób – m.in.: operator suwnicy, czterech hakowych, osoba nadzorująca proces podnoszenia konstrukcji (tzw. lifting supervisor), a na barce dwóch sztaunkowych.
Ze Szczecina transport popłynie do Wielkiej Brytanii, do Great Yarmousth (po drodze, w porcie pośrednim w Nordenham na barkę załadowane zostaną dodatkowo cztery monopale). Przy sprzyjających warunkach pogodowych na miejscu docelowym powinny być za 5-6 dni.
Załadunki kolejnych barek mają się odbywać co 5 dni, wszystko uzależnione jest od odpowiednich warunków pogodowych, przy zachowaniu szczególnych zasad bezpieczeństwa, niezbędnych przy tego typu transportach oraz dostępności suwnicy, która wykorzystywana jest do codziennych prac przy produkcji TP.
----------------------------------------------------------
To pierwszy załadunek konstrukcji platforma pośrednich produkowanych w ramach pierwszego kontraktu BMO. Klientem jest DONG Energy - światowy lider w wiatrowej branży offshore. Umowa dotyczy produkcji i magazynowania 91 sztuk platform pośrednich, które potem montowane będą na farmie Race Bank 27 km od wybrzeży hrabstwa Norfolk (Anglia).
Elementy, które powstaną w ramach kontraktu ważyć będą w sumie ok. 30 000 t (330 t każdy TP, łącznie z ważącą ok. 100 t platformą żelbetową) – to 22,500 t stali i 7,500 t żelbetu. Ich łączna długość to ponad 2 000 m (wysokość części głównej to ok. 22 m), średnica konstrukcji – ok. 6,5 m. Kontrakt podpisany został w siedzibie DONG Energy w Gentofte w Kopenhadze 1 lipca 2015 roku.
5 wiodących flot świata ma wartość PKB Polski. Polska nie jest drugą Japonią
Eureka Shipping ogłasza budowę najnowocześniejszego statku do transportu cementu
W Japonii powstanie innowacyjny statek do transportu komponentów do morskich turbin wiatrowych
Pojazd rodem z science-fiction ma wzmocnić potencjał ukraińskich sił morskich
Amerykanie zwodowali swój pierwszy statek instalacyjny
BBC: firmy z Chorwacji i Włoch pomagają rosyjskiemu przemysłowi zbrojeniowemu omijać sankcje