• <
KONGSBERG_2023

Stocznia Szczecińska przejdzie pod nadzór MGMiŻŚ. Zakończył się 6. Kongres Morski (foto, wideo)

pc/PAP

15.06.2018 15:21 Źródło: PAP
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Stocznia Szczecińska przejdzie pod nadzór MGMiŻŚ. Zakończył się 6. Kongres Morski (foto, wideo)

Partnerzy portalu

Stocznia Szczecińska przejdzie pod nadzór MGMiŻŚ. Zakończył się 6. Kongres Morski (foto, wideo) - GospodarkaMorska.pl

List intencyjny w sprawie przekazania Stoczni Szczecińskiej i Stoczni Remontowej „Gryfia” pod nadzór MGMiŻŚ podpisano w piątek podczas otwarcia 6. Międzynarodowego Kongresu Morskiego.

List intencyjny w sprawie zakresu i formy przekazania nadzoru nad podmiotami stoczniowymi Ministerstwu Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej podpisali w piątek prezes Funduszu Rozwoju Spółek Paweł Kolczyński i p.o. prezesa MS Towarzystwa Funduszy Inwestycyjnych, zarządzającego funduszem Mars Leszek Milczarek. Fundusz Mars to większościowy udziałowiec obu stoczniowych spółek.

"Przemysł stoczniowy był niepełny, bo mieliśmy tylko i wyłącznie nadzór merytoryczny, nie byliśmy właścicielami – nazywając wprost – przemysłu stoczniowego. Ta branża znajdowała się w Ministerstwie Obrony Narodowej, w Polskiej Grupie Zbrojeniowej, w związku z tym zawsze ten element nie był do końca zależny od nas" – powiedział minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk. Dodał, że podpisanie listu intencyjnego w sprawie przekazania nadzoru nad Stocznią Szczecińską (Szczecińskim Parkiem Przemysłowym) i Stocznią Remontową "Gryfia" pod nadzór MGMiŻŚ to "element większego planu".

"Myślę, że to jest dopełnienie tego procesu, który potrwa do końca roku, bo w ostateczności cały przemysł stoczniowy, który znajduje się w Ministerstwie Obrony Narodowej przejdzie pod naszą jurysdykcję. (…) Dzisiaj gospodarka morska jest już kompletna" – powiedział Gróbarczyk.

Na podstawie listu intencyjnego udziały stoczni należące do Funduszu Inwestycyjnego Mars przejdą pod nadzór MGMiŻŚ za pośrednictwem Funduszu Rozwoju Spółek S.A.

"Aktywa stoczniowe zostaną przekazane w okresie dwóch i pół miesiąca. Tak założyliśmy już ostatecznym podpisaniem umowy. Cały proces ma się zakończyć do końca tego roku i w ten sposób sto procent aktywów stoczniowych znajdujących się w gestii Skarbu Państwa wejdzie w jurysdykcję naszego ministerstwa" - wyjaśnił Gróbarczyk.

Pod koniec grudnia walne zgromadzenie akcjonariuszy Szczecińskiego Parku Przemysłowego podjęło decyzję o zmianie nazwy spółki na "Stocznia Szczecińska".

Szczeciński Park Przemysłowy powołany został do zarządzania aktywami po zlikwidowanej Stoczni Szczecińskiej Nowa. Park zarządzał 45 ha z najważniejszą infrastrukturą stoczniową: halami produkcyjnymi, pochylniami, nabrzeżem i suwnicami.

Produkcję w Stoczni Szczecińskiej Nowa wstrzymano w styczniu 2009 r., ponieważ Komisja Europejska uznała, że udzielona wcześniej stoczniom w Gdyni i Szczecinie przez polski rząd pomoc publiczna była niezgodna z unijnym prawem. Majątek stoczni sprzedano, a pracowników zwolniono.

Morska Stocznia Remontowa Gryfia S.A. powstała w wyniku połączenia dwóch zakładów, które od września 2013 r. prowadzą działalność operacyjną jako jedna spółka. Stocznia posiada dwa zakłady produkcyjne - w Szczecinie i Świnoujściu.

Kongres Morski nie tylko o stoczniach

Uczestnicy Kongresu Morskiego debatowali w trzech panelach: porty i stocznie, edukacja i innowacje oraz rybołówstwo i ekologia. Strategiczne inwestycje rozwojowe polskich portów morskich omawiali ich prezesi: Dariusz Słaboszewski, prezes Zarządu Moskich Portów Szczecin-Świnoujście, Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk, oraz Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia, którego wystąpienie poprzedziła prezentacja inwestycji planowanych w gdyńskim porcie.

– Stworzenie dobrych warunków dojazdu do portu, zarówno od strony lądu, jak i od strony wody – to te najbliższe plany. Dalsze plany to rozwój portu w zakresie terminalu głębokowodnego oceanicznego , zaplecza lądowego, czyli Doliny Logistycznej, a też wprowadzenie do portu nowych technologii. Mówimy tu o awizacji kolejowej, platformie internetowej (Port Community System), gdzie będziemy mogli bardzo sprawnie obsługiwać ładunki – wymieniał Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Port Gdynia pojawił się także w prezentacji Macieja Krzesiński ego, dyrektora ds. marketingu i współpracy z zagranicą ZMPG, dotyczącej wpływu turystyki cruiserowej na rozwój regionu, oraz wprezentacji Katarzyny Chlebowicz-Wojciechowskiej, kierownik Działu Ochrony Środowiska ZMPG, dotyczącej ochrony środowiska morskiego.

Obecny na Kongresie Morskim Piotr Redmerski, prezes Polskiej Żeglugi Bałtyckiej, poinformował, że 25 czerwca prom Nova Star wejdzie na linię Gdańsk-Nynäshamn.

– To jest nowa jakość, którą zaoferujemy – 8-letni prom z barami, salami konferencyjnymi, placami zabaw dla dzieci, SPA. To jest coś, co na pewno umili naszym klientom 18-godzinną podróż – powiedział Piotr Redmerski, prezes PŻB.
Andrzej Strzeboński, prezes Stoczni Szczecińskiej, powiedział natomiast, że Stocznia Szczecińska „weszła już na orbitę producentów statków w Europie”.

– Stocznia Szczecińska podpisała kontrakt i realizuje prace zmierzające do budowy 20 statków, rozpoczęcie budowy w przyszłym roku. To są masowce uniwersalne, które służą do przewozu ładunków masowych, kontenerów i innych technicznych konstrukcji – powiedział Andrzej Strzeboński, prezes Stoczni Szczecisnkiej.

Jednostki dla  niemieckiego armatora Kay Lauterjung z Lauterjung Shipmanagement będą miały 89,5 metra długości, 12,9 metra szerokości, moc maszynowni 1 380 do 1 600 KV i nośność 2 800 DWT. Strzeboński dodał, że w najbliższym czasie Stocznia Szczecińska podpisać ma kontrakty na budowę kolejnych jednostek.

Rozwija się także Euroafricca Shipping Lines.

– Mamy plany związane z rozszerzeniem działalności w zakresie naszej żeglugi drobnicowej do działalności na Atlantyku. Jeśli chodzi o promy, wiąże nas współpraca strategiczna z Unity Line i PŻM i w tym zakresie nic się nie zmienia, natomiast realizujemy inwestycje tonażowe, które wspierają działalność Unity Line, czego przykładem może być zakup używanego promu pod koniec 2017 r., promu Pulia, który dzisiaj nosi nazwę Copernicus – powiedział Jacek Wiśniewski, dyrektor naczelny Euroafrica Shipping Lines.

Poinformował, że na terenie Stoczni Szczecińskiej kończy się modernizacja tej jednostki, na chwilę trafi ona jeszcze do doku Morskiej Stoczni Remontowej Gryfia, a w połowie lipca rozpocznie się jej eksploatacja w barwach Unity Line.

Jarosław Tarczyński, prezes Północnej Izby Gospodarczej, wskazywał na dobre położenie Szczecina.

– Myślę, że po tych wydarzeniach i z ubiegłego i z tego roku, dojdzie do pewnych zmian i uda się wskrzesić przemysł stoczniowy – powiedział Jarosław Tarczyński, prezes Północnej Izby Gospodarczej.

Organizatorami 6. Kongresu Morskiego byli Fundacja Kongres Morski, Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Klaster Morski Pomorza Zachodniego, Fundacja Pro Publico Mare oraz Zespół Portów Szczecin-Świnoujście. Patronat generalny nad wydarzeniem objął portal GospodarkaMorska.pl.

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

EU_CERT_2024
AVEXON

Dziękujemy za wysłane grafiki.