• <
KONGSBERG_2023

Stocznia CRIST zwodowała nowoczesny statek polarny (foto, wideo)

Patrycja Cybulska

22.12.2016 22:59 Źródło: własne
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Stocznia CRIST zwodowała nowoczesny statek polarny (foto, wideo)

Partnerzy portalu

Stocznia CRIST zwodowała nowoczesny statek polarny (foto, wideo) - GospodarkaMorska.pl

Spełnia wysokie normy lodowe, jest niezawodny i może obsługiwać dwa helikoptery. To C 325 Pirou – nowoczesny statek polarny zbudowany przez stocznię CRIST dla francuskiego armatora. Wodowanie tej jednostki odbyło się w czwartek w suchym doku SD II w Gdyni.

– Proces trwał około 8 godzin. Wodowanie zainaugurował armator, który rozpoczął otwieranie zaworów na bramie doku. Zanim ten wypełnił się wodą do odpowiedniego poziomu, sprawdzane były szczelność kadłuba oraz poprawne zabalastowanie. Na zakończenie jednostka została podłączona do holownika – mówi Radosław Pallach, project manager CRIST.

Następnie C 325 Pirou został przekazany armatorowi i popłynął do Francji. To lodołamacz przystosowany do pracy w warunkach polarnych, który spełnia wyjątkowo wysokie normy lodowe. Miejsce wykorzystywania Piriou sprawia, że będzie on musiał sprostać najtrudniejszym warunkom pogodowym. Jego konstrukcja gwarantuje armatorowi niezawodność również dzięki zastosowaniu przez CRIST S.A. specjalistycznych materiałów spawalniczych, nowoczesnych technologii oraz wypełnieniu wymagających procedur. Stale zastosowane do budowy statku mają podwyższoną wytrzymałość.

Jednostka ma 72 m długości, 16 m szerokości, a masa jej kadłuba to 1 850 t. Zaprojektowało ją biuro projektowe Aker Arctic.

Statek wyposażony jest w pojemną ładownię mieszczącą aż do 1 200 ton ładunku. C 325 napędzany jest czterema silnikami, których moc będzie przekazywana poprzez dwie linie wałów.

Na jednostce zainstalowane jest lotnisko, które może przyjąć dwa helikoptery. Znajduje się tam również hangar – podczas bardzo trudnych warunków pogodowych helikoptery można schować pod pokład.

Statek został wyposażony w około 85-90 % urządzeń. Są to m.in.: silniki główne, przekładnie, linie wałów, ster strumieniowy, rozdzielnie elektryczne i pulpity sterownicze.

– Na jednostce dodatkowo zainstalowane zostały udźwigowienie pod łodzie ratunkowe; żurawie pomocnicze i główny dźwig. Te prace zajęły nam zaledwie kilka dni. Ich tempo zdumiewało naszego klienta, serwisantów i nas samych – mówi Pallach.

Polarny statek logistyczny wyprodukowany w stoczni CRIST będzie służył m.in. do transportu ładunków w zbiornikach pomiędzy Antarktydą a Australią. Zostanie także wykorzystywany jako patrolowiec francuskiej marynarki wojennej.

Nazwana na część francuskiego podróżnika i badacza Stacja Dumont D'Urville została założona 60 lat temu. Związany z marynarką wojenną Francji d’Urville szczególnie upodobał sobie Antarktydę, gdzie prowadził wieloletnie badania. Z kolei australijski Hobart jest największym miastem Tasmanii i drugim na kontynencie. To także jeden z najważniejszych ośrodków gospodarczych i morskich Australii. Właśnie tam C 325 Piriou będzie spełniał swoje zadania.

Kontrakt na budowę jednostki został podpisany 18 grudnia 2015 roku. 12 miesięcy później została przekazana armatorowi. To kolejny rekord stoczni CRIST.

C 325 zastąpi dwa statki pływające dotychczas pod banderą Republiki Francuskiej – patrolowiec L'Albatros oraz lodołamacz L'Astrolabe.

To już kolejna specjalistyczna realizacja dla rynku francuskiego. Jednostki CRIST dzięki niezawodności oraz właściwemu przygotowaniu wykorzystywane są na morzach oraz oceanach.

Podstawowe dane techniczne jednostki:
Długość całkowita: 72 m        
Szerokość całkowita: 16 m        
Masa kadłuba: 1 850 t

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023
AVEXON

Dziękujemy za wysłane grafiki.