pc
Stocznia CRIST przekazała Norwegom największy na świecie prom hybrydowy. Częściowo wyposażona jednostka pasażersko-samochodowa opuściła Gdynię w środę wieczorem. Color Hybrid – taką nazwę otrzyma prom, wejdzie do eksploatacji latem przyszłego roku. To jeden z największych statków, jakie w ostatnich latach powstały w polskich stoczniach.
Budowę jednostki o numerze budowy NB 311 dokończy norweska stocznia Ulstein. Do Ulsteinvik holuje ją holownik Mustang. Na miejsce mają dotrzeć 9 listopada.
Prom Color Hybrid ma 160 m długości i 27,10 m szerokości. Zostanie wyposażony w hybrydowy system napędu głównego, który połączony z odpowiednimi parametrami jednostki zapewni jej wysoką manewrowość. Proces ładowania baterii każdorazowo będzie odbywał się w porcie przy pomocy kabla zasilającego ze specjalnych obiektów nabrzeżnych lub na samym pokładzie statku. Jednostka pomieści 2 000 pasażerów oraz 500 pojazdów.
Color Hybrid będzie kursował na trasie Sandefjord-Strömstad (Norwegia-Szwecja). Podróż zajmie 2 godziny i 20 minut. Nowy prom zastąpi o połowę mniejszą jednostkę Bohus (1 165 pasażerów, 240 pojazdów osobowych).
Finalnym odbiorcą jednostki jest Color Line, jeden z największych operatorów promowych w Norwegii. Oprócz transportu ludzi i towarów, firma ta zajmuje się także prowadzeniem sklepów i restauracji oraz usługami hotelowymi i rozrywkowymi. Obecnie zatrudnia 3 500 osób w czterech krajach.
Stocznia CRIST budowę największego hybrydowego promu świata rozpoczęła w lipcu ubiegłego roku.
– To kolejny projekt, który potwierdza silną pozycję CRIST na rynku innowacyjnych jednostek pasażerskich – mówi Tomasz Wrzask, PR manager CRIST.
Color Hybrid to druga tak duża jednostka, którą zbudowała CRIST. W 2014 r. stocznia przekazała jeden z najnowocześniejszych wielofunkcyjnych statków offshore – Multi-Lay Vessel o nazwie Ceona Amazon. Wielozadaniowa jednostka do układania rurociągów na dnie mórz i oceanów miała 199,4 m długości oraz 32,2 m szerokości. Stocznia budowała kadłub wyposażony w napędy oraz główne urządzenia elektryczne i specjalistyczne, m. in. w windy kablowe. Statek trafił do armatora Ceona Ship 1 Limited z Wielkiej Brytanii.
CRIST jest obecnie jedną z największych polskich stoczni. W trakcie dwudziestoośmioletniej działalności osiągnęła pozycję jednego z czołowych producentów wyspecjalizowanego sprzętu stoczniowego oraz jednostek pływających dla największych światowych odbiorców. Stocznia koncentruje swój rozwój wokół budowy specjalistycznych statków i konstrukcji dla przemysłu morskiego.
W stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. odbędzie się położenie stępki pod niszczyciel min, przyszły ORP Rybitwa
Venture Global LNG kupuje nowe gazowce. W tle postępowanie arbitrażowe największych firm energetycznych
Vera Navis projektuje innowacyjny patrolowiec dla Marynarki Wojennej Portugalii
Vard rozpoczyna próby morskie statku operacyjnego dla Rem Offshore
W Singapurze przeprowadzono pierwsze na świecie bunkrowanie statku ciekłym amoniakiem
Wärtsilä wspiera zoptymalizowane operacje o niskiej emisji dla dwóch statków P&O Ferries