Patrycja Cybulska
Stocznia ALKOR z Gdańska zbuduje longliner dla islandzkiego armatora. Umowę w tej sprawie podpisano we wtorek. Statek ma być gotowy do końca 2019 r.
Armatorem nowej jednostki będzie VISIR Ehf. Kontrakt na jej budowę o wartości 7,5 mln euro podpisali Peter H. Pálsson, dyrektor zarządzający VISIR Ehf, Jan Tukalski, prezes stoczni ALKOR oraz Andrzej Żółć, szef marketingu stoczni ALKOR.
– Obecnie kontrakt jest w uprawomocnieniu. Załatwiamy sprawy gwarancji bankowej i ubezpieczeniowej, co powinno zakończyć się w pierwszej połowie stycznia przyszłego roku – mówi w rozmowie z portalem GospodarkaMorska.pl Andrzej Żołć, szef marketingu stoczni ALKOR.
Longliner o imieniu Páll Jónsson będzie miał 45 m długości i 10,4 m szerokości. Jednostka powstaje pod nadzorem towarzystwa klasyfikacyjnego Lloyd's Register w oparciu o dokumentacje i nadzór stoczni ALKOR. Statek, zaprojektowany przez biuro projektowe NAVÍS, zostanie wyposażony w silnik główny Caterpillar z przekładnią, wałem i śrubą oraz w dwa agregaty prądotwórcze. Za dostawy odpowiada stocznia ALKOR.
Jak poinformował Żółć, zapis w kontrakcie obejmuje również budowę bliźniaczej jednostki. Kontrakt ma zostać podpisany dokładnie za rok, a dostawę kolejnego statku zaplanowano na czerwiec 2020 r.
ALKOR wykonuje wszelkiego rodzaju prace remontowe, zarówno bieżące, jak i klasowe, a także przebudowuje i przedłuża statki. To jedna z nielicznych w kraju stoczni remontowych wyposażona we własny pływający dok. Ma on 155 m długości, 24,7 m szerokości pomiędzy basztami, a jego udźwig wynosi 8 000 t.
Od momentu założenia firmy w 1989 r., wyremontowała ona i przebudowała prawie 800 statków różnych typów i bander, w tym m.in. polskie, norweskie, brytyjskie, holenderskie, niemieckie czy greckie.
Venture Global LNG kupuje nowe gazowce. W tle postępowanie arbitrażowe największych firm energetycznych
Vera Navis projektuje innowacyjny patrolowiec dla Marynarki Wojennej Portugalii
Vard rozpoczyna próby morskie statku operacyjnego dla Rem Offshore
W stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. odbędzie się położenie stępki pod niszczyciel min, przyszły ORP Rybitwa
W Singapurze przeprowadzono pierwsze na świecie bunkrowanie statku ciekłym amoniakiem
Wärtsilä wspiera zoptymalizowane operacje o niskiej emisji dla dwóch statków P&O Ferries