• <
nauta_2024

Stena Germanica w Stoczni „Remontowa”- półmetek prac nad pierwszym promem zasilanym metanolem na świecie

05.03.2015 06:51 Źródło: własne
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Stena Germanica w Stoczni „Remontowa”- półmetek prac nad pierwszym promem zasilanym metanolem na świecie

Partnerzy portalu

Stena Germanica w Stoczni „Remontowa”- półmetek prac nad pierwszym promem  zasilanym metanolem na świecie - GospodarkaMorska.pl

Już na półmetku są prace w Gdańskiej Stoczni "Remontowa" SA nad przebudową promu Stena Germanica. Od końca marca bieżącego roku Stena Germanica rozpocznie kursowanie jako pierwszy prom napędzany metanolem. Dzięki temu Stena Line jako pierwszy przewoźnik na świecie będzie posiadał w swojej flocie prom napędzany nowym paliwem, które znacząco zmniejszy emisję siarki i cząstek stałych w porównaniu do wcześniej stosowanych paliw statkowych.

Olbrzymi, 240-metrowy prom pasażersko-samochodowy Stena Germanica będzie pierwszym na świecie promem napędzanym metanolem. Projekt realizowany jest przez armatora Stena Line we współpracy z Wärtsilä - wiodącym producentem silników, portami w Göteborgu i Kilonii oraz największym na świecie producentem i dostawcą metanolu - firmą Methanex Corporation. Przebudowa Stena Germanica rozpoczęła się pod koniec stycznia br. w Gdańskiej Stoczni „Remontowa” im. Józefa Piłsudzkiego SA. i ma zostać ukończona pod koniec marca br. Przedsięwzięcie finansowo wspierane jest przez unijny projekt „Autostrady Morskie", a jego całkowity koszt wynosi około 22 mln euro.
 
 - Modernizacja statku przebiega z powodzeniem. W Stena Line jesteśmy niezwykle dumni, że możemy przyczynić się do rozwoju całej naszej branży. Naszym celem było wprowadzanie innowacji dla dobra klientów i całego społeczeństwa. Bycie pierwszym przewoźnikiem na świecie posiadającym statek z napędem na metanol to wielki krok w kierunku idei zrównoważonego transportu. Realizacja tego projektu była możliwa dzięki dobrej współpracy naszego zespołu technicznego z firmami Wärtsilä i Methanex. - powiedział Carl-Johan Hagman, dyrektor zarządzający koncernu Stena Line.

Wärtsilä wraz ze Stena Teknik (firmą z grupy Stena Sphere, do której należy też koncern promowy Stena Line) opracowała metodę adaptacji silników statkowych do nowego paliwa. Silniki Stena Germanica będą zasilane metanolem jako paliwem głównym oraz MGO (Marine Gas Oil) – wykorzystywanym dodatkowo.

Emisja zanieczyszczeń przy użytkowaniu metanolu jest porównywalna do LNG, uważanego obecnie za najczystsze paliwo, ale zapotrzebowanie na specjalną infrastrukturę jest znacznie mniejsze, a obsługa - znacznie prostsza. Projekt związany z metanolem nie jest też pierwszym prowadzonym przez Stena Line na tym polu. Od 2005 roku Stena Line prowadzi Program Oszczędzania Energii mający zmniejszyć wpływ zużycia paliwa na środowisko. Dzięki temu programowi zużycie energii na statkach zmniejszyło się o 2,5% rocznie.

Poniżej znajduje się wywiad z Carlem-Johanem Hagmanem, dyrektorem generalnym Stena Line. Film (w jęz. angielskim, polskie napisy) zawiera zdjęcia z przebudowy promu odbywającej się w Gdańskiej Stoczni „Remontowa”:  HYPERLINK "http://youtu.be/he7kFq0Ss4I" http://youtu.be/he7kFq0Ss4I


Metanol:
Czysty metanol jest bezbarwnym biodegradowalnym paliwem, które można wytwarzać z gazu naturalnego, węgla, biomasy albo nawet CO2. Metanol odgrywa kluczową rolę w sektorze energetycznym będąc paliwem zarówno przyjaznym dla środowiska jak i efektywnym kosztowo. Dzięki użyciu metanolu można ograniczyć emisję siarki (SOx) aż o 99%, azotu (NOx) o 60%, cząstek stałych (PM) o 95% a dwutlenku węgla (CO2) o 25% w porównaniu z obecnie używanym paliwem statkowym.

Stena Germanica:
Długość: 240 metrów
Rok budowy: 2001
Liczba pasażerów: 1 500
Pojemność ładunkowa 4 000 m (około 230 ciężarówek lub 660 samochodów osobowych)
Silnik Wärtsilä 8ZAL 40S MD, 32 000 KM

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

EU_CERT_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.