Statoil wraz z partnerami otrzymał oficjalne pozwolenie od norweskiego rządu na rozpoczęcie pierwszej fazy zagospodarowania złoża Johan Sverdrup. To największy i najdroższy projekt przemysłowy w norweskiej historii.
Johan Sverdrup to gigantyczne złoże będące jednym z najbardziej dochodowych projektów w przemyśle wydobywczym ostatnich lat. Położone na Morzu Północnym ok. 140 km na zachód od Stavanger złoże zostało odkryte przez Statoil oraz Lundin Petroleum w 2010 i 2011 roku. Przewiduje się, że może ono zawierać nawet 1,8 mld do 2,9 mld baryłek ekwiwalentu ropy, co pozwoli na wydobycie 550-650 tys. baryłek dziennie. Nie jest to jednak tania inwestycja – jej ukończenie ma kosztować nawet 14,8 mld dolarów.
- Zagospodarowanie złoża Johan Sverdrup przebiega zgodnie z planem. Na jesień podpiszemy nowe kontrakty na pierwsze prace wykonawcze – czytamy w oświadczeniu Statoila. Dotychczasowe kontrakty związane z budową Johan Sverdrup opiewają na kwotę ok. 4,3 mln euro, a trzy czwarte tej kwoty trafiło do norweskich firm.
Wydobycie ze złoża ma zacząć się w 2019 roku. Obecnie trwa konstrukcja podstawy platformy, która ma być ukończona i dostarczona na złoże w 2017 roku. Ze względu na olbrzymi rozmiar tego obiektu (26,5 tys. ton) będzie on przewożony największą na świecie pływającym dźwigiem Heeremas H-851 (260 metrów długości).
Przy budowie platformy na norweskim złożu udział bierze także polska grupa Vistal, producent wielkogabarytowych, specjalistycznych konstrukcji stalowych. Vistal wykona m.in. budowę części modułu wiertniczego, który jest drugim pod względem wielkości, z trzech modułów składających się na platformę wiertniczą. Prace przygotowawcze zostaną rozpoczęte w tym roku, a zakończenie realizacji kontraktu planowane jest na koniec 2016 roku.
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth
W stoczni TKMS zwodowano czwarty okręt podwodny dla Singapuru
EST-Floattech dostawcą kontenerowego systemu akumulatorów dla pierwszego w pełni elektrycznego pchacza